24. oktober 2023
Kot ste si lahko prebrali v intervjuju z Jurajem Markom Žerovnikom, projekt Iniciativa za novo glasbo počasi prihaja h koncu. Za zaključek se študenta muzikologije tako preusmerjava na predstavitev skladb sodelujočih študentov pri projektu. Kot druga sledi predstavitev skladbe Eve Ostanek, ki nosi naslov Bacchus.
Eva Ostanek: “Dionizov kult in njegov obred predstavljata izvor grške tragedije in največkrat predstavlja nasprotje apoliničnim konceptom. Dionizov ritual sem doživljala kot subtilno norost, ki lahko obstaja individualno ali kolektivno med različnimi oblikami praznovanja, čaščenja, nasilja in ideologije. Verjamem, da je prisotna v vsakem človeku in pogosto pride na površje v najbolj nepričakovanih situacijah.” (uvod v skladbo)
Kot pove že naslov, skladba svojo idejno zasnovo črpa iz Evripidove tragedije Bakhe. Ta tragedija, ki predstavlja tudi eno njegovih najznamenitejših del, pripoveduje o polbogu Dionizu (čigar drugo ime je Bakh) in njegovemu povratku v rojstni kraj Tebe, kjer nadaljnjo širi svoj orgiastičen kult. A kot je v julijskem intervjuju povedala Eva, kot skladateljica nikakor ni želela uglasbiti celotne zgodbe. Namesto tega je idejo dobila iz enega samega prizora, ki ga je lahko začutila zaradi celotnega konteksta.
Ali je bilo pisanje te skladbe naporen podvig? Si se je lotila na kakšen drugačen način (kot ostalih skladb)?
“Vsaka posamezna kompozicija ima svoje specifike in zahteva drugačen pristop. V tem primeru je bilo v ospredju sodelovanje z Ensemble Modern in postopno nadgrajevanje skladbe od januarskega pa do septembrskega ‘try-out’-a.”
Tako kot vse skladbe v tem projektu je tudi Evina napisana za manjšo zasedbo. Po avtoričinih besedah pa ta še kar najbolj ustreza konceptu.
“Pravzaprav smo imeli zelo širok nabor inštrumentalistov, izmed katerih si je vsak izbral zasedbo. Glede inštrumentacije se nisem počutila omejeno – ravno nasprotno.”
V širši sliki je skladba res napisana za precej nenavaden sestav. Medtem, ko sicer lahko pihala (flavta, (bas)klarinet, fagot) in godala (violina, violončelo, kontrabas) pojmujemo kot pretežno standardna, so tolkala v tem smislu pravo polarno nasprotje. Nepopolno baterijo dopolnjujejo tam-tam, antične činele, pet lesenih blokov (woodblockov) in celo nakovalo.
Skladba se ponaša z burnim začetkom. Po omotični oz. starodavno zveneči igri godal sledi preteča tema v kontrabasu. V nadaljevanju lahko spremljamo živalskim klicem podobno oglašanje klarineta in flavte, opazno pa je tudi nekaj pointilističnega karakterja, o katerem je v članku o zvočni izkušnji poročal Jure Juvan. A nenadoma se stvar razvname kot kakšna orgija, po pomiritvi pa smo priča vrnitvi teme v kontrabasu. Na tem mestu je dobro slišana še ena od tehnik, ki jo je Eva uporabila v svoji skladbi, t. j. več pihanja oz. »zraka« kot tona v pihalih. Sledi grajenje do vrhunca in vrhunec sam, nakar se zadeva upočasni in postopoma preide h koncu. Skladba traja približno osem minut.
Ensemble Modern je skladbo Bacchus preigral in nato v celoti izvedel v torek, 3. oktobra. Po Evinih besedah so te vaje, imenovane tudi »reading sessions« oz. »bralne vaje«, potekale zelo uspešno. Skladateljica je zadovoljna tako z realizacijo njene skladbe s strani glasbenikov kot tudi z obravnavo dirigentke Lucie Leguay.
“Bralne vaje so potekale podobno kot januarja, a smo tokrat imeli veliko več časa. Ensemble Modern se je potrudil, da je skladbe na koncu tudi v celoti preigral. Tako izvajalci kot tudi dirigentka so profesionalci z neverjetnimi izkušnjami. Izjemno sem hvaležna, da sem imela možnost sodelovati z njimi in da so mi podali svoje mnenje ter nasvete glede nadaljnjega dela.“
Bi sedaj, ko si svojo skladbo slišala na bralnih vajah v vrhunski izvedbi, na njej še kaj spremenila?
“Po prvi izvedbi v skladbah skoraj vedno pride še do naknadnih sprememb. Kar je bilo v tem primeru drugače, je, da so glasbeniki Ensemble Modern lahko podali še dodatne informacije, ki so temu pripomogle.“
Jure Juvan in Til Dečko
Dodaj komentar