10. maj 2024
Projekt Izvedbena praksa sodobne komorne glasbe študentov UL z Ensemble Recherche, ki ga je skladatelj in prof. Vito Žuraj v pogovoru predstavil prejšnji teden, je že v polnem teku. Skladatelji vestno izdelujejo nove skladbe, saj bodo le-te konec meseca junija na bralnih vajah predstavili nemški komorni sestav Ensemble Recherche, v katerem sodelujejo vodilni interpreti na področju moderne komorne klasične glasbe. O eni izmed petih nastajajočih skladb – Outage sem se pogovoril s skladateljem Alexom Hrenom.
Do bralnih vaj z Ensemblom Recherche v Freiburgu je še dober mesec, tako da predvidevam, da je tvoja skladba še v procesu nastajanja. Nam lahko o njej vseeno kaj razkriješ?
Za skladbo črpam snov iz procesa proizvodnje električne energije, ki vključuje več stopenj oziroma več različnih procesov. Skladba se začne s temačnim vzdušjem brez energije (od tu naslov Outage), se pa vseeno že čuti nekakšna naelektrenost. Največji poudarek sem namenil fazi same generacije elektrike, ki se proizvaja preko elektrarn z različnimi viri energije. Tukaj nastopi druga za drugo 5 osrednjih struktur: fosilna goriva, hidroenergija, sončna energija, vetrna energija in jedrska energija. Tem blokom sledi struktura, ki predstavlja paro in vročino, ki se proizvaja v procesu termalne energije in jedrske energije. Temu se nato dodajajo masivni železni zvoki, ki predstavljajo razne generatorje, turbine, panele, vetrnice in reaktorje. Tekom tega se nato začnejo pojavljati izbruhi električnega toka v različnih skupinah inštrumentov, dokler vsi ne igrajo svojih razpršenih tokov, ki se na določenih točkah spojijo v skupen, masiven električni tok, ta pa se vedno znova razprši v posamezne inštrumente in obratno. Proti zadnjemu delu skladbe se začnejo pojavljati dolgi toni, ki se naposled združijo v svetel akord, ki predstavlja zadnjo fazo – porabo elektrike, v tem primeru osvetlitev. Iz tega akorda izhajajo razširjeni, zoženi in transponirani akordi oziroma deli akorda, ki postopoma bledijo v naelektrenem ozračju.
Zakaj prav elektrika in energija kot osrednji motiv skladbe?
V Outage želim predvsem uprizoriti in analizirati različne zvoke elektrike in proces njene generacije preko akustičnih inštrumentov (pri tej uprizoritvi seveda veliko izvira tudi iz moje domišljije). Ideja se mi je pojavila med izdelavo elektronske skladbe, pri kateri sem eksperimentiral z različnimi načini in možnostmi spreminjanja zvoka elektrike. Še posebej pa se mi je zdela ideja zanimiva zaradi oblike, saj se da iz nje izpeljati res veliko struktur, katere lahko nato raziskuješ – moja skladba je sestavljena iz 10 izrazitih delov, ki se drug za drugim pojavijo v dobrih desetih minutah. Med njimi pa so različni prehodi in zametki struktur, ki pripomorejo k povezanosti glavnih delov med seboj in stabilnosti forme skladbe. Tako da jemljem to tudi kot test, kako bi delovala takšna raznolika oblika skladbe, torej kako uspešno spojiti tako raznolike zvoke in teksture v celoto.
Slišal sem, da se pri komponiranju pogosto poslužuješ tehnologije in celo sam izdeluješ algoritme, ki ti pomagajo pri iskanju novih idej. Uporabljaš tokrat kaj podobnega?
Za to skladbo sem v programu Max MSP naredil patch, ki vstavljene akorde, ki so bodisi tonalni, mikrotonalni ali pa spektralni, razširja oziroma oži na podlagi spodnjega ali zgornjega tona akorda (to tehniko sem uporabil že za začetek skladbe) ali pa preko izračuna razdalje med spodnjim in zgornjim tonom akorda – torej na podlagi sredine akorda (to vrsto razširitve bom uporabil izdatno v strukturi, ki predstavlja hidroenergijo). To mi omogoča pridobitev neskončnega števila različnih razširitev enega samega akorda, kar pa je lahko odlična podlaga za harmonijo.
Skladbo torej pišeš za svetovno uveljavljen Ensemble Recherche. Ti je zasedba ansambla blizu?
Zasedba se mi zdi odlična, saj je vseh 8 inštrumentov (flavta, oboa, klarinet, tolkala, klavir, violina, viola in violončelo) zelo agilnih.
Ali poznavanje izvajalcev kaj vpliva na tvoj proces komponiranja?
Zagotovo. Ker so izvajalci v Ensemble Recherche na izjemnem nivoju, nimam praktično nobenih omejitev, kar se tiče izvedbe – če imam idejo, se pri njej nimam razloga omejevati v tehničnem smislu. Pri tem je dejansko že način razmišljanja drugačen, kot če bi pisal za ansambel, ki nima toliko izkušenj s sodobno glasbo.
Za konec, kaj je glavna stvar, ki jo želiš dobiti od projekta?
Predvsem se veselim tega, da imam možnost napisati skladbo brez dodatnih omejitev – ni mi treba skrbeti, ali bodo izvajalci znali odigrati kakšno pasažo. Izvajalci znajo in so pripravljeni igrati vse razširjene tehnike ter četrttone, česar se zelo veselim.
Jakob Spindler