Na témo

Poučevanje petja je več kot poklic, je odgovornost!

Vaja s slamico s pevci šolskega zbora OŠ Draga Bajca, Vipava

Iz tiskane izdaje (izid: 28. junij 2022)

 

Vodilo učiteljev petja (in tudi nasploh) je v osnovi zelo preprosto – pomagati. Pevec si ob usvajanju pevskega znanja in izoblikovanju lastnega glasu prav gotovo želi in zasluži pozitivno naravnanega pedagoga, ki se predvsem osredotoča na proces učenja, in ne zgolj na sam cilj. Ta bi moral ustvarjati zdravo in potrpežljivo okolje, v katerem se pevec počuti varno in sprejeto, ne glede na svoje sposobnosti in danosti.

Zaradi razvejanosti svojega delovanja se srečujem s široko paleto pevcev. Teden je navadno sestavljen iz dopoldanskih srečanj z osnovnošolci na njihovih šolah, kjer prek domiselnih vokalnih iger odkrivamo čare glasu, v večernih urah obiskujem vaje priznanih slovenskih zborov, s katerimi pilimo vokalno tehniko in prek nje izpopolnjujemo posamezne fraze v programu, ob koncu tedna pa največkrat vodim delavnice in izobraževalna predavanja za učitelje, zborovodje in pevce, ki jih največkrat pripravljam v sodelovanju z Javnim skladom RS za kulturo in Zavodom RS za šolstvo. Čudovite mladinske operne produkcije, ki jih ustvarjamo na ljubljanski Glasbeni matici, zagotavljajo še posebno zanimivo doživetje za vse vpletene, saj poleg petja združujemo tudi preostala gledališka znanja, kot so igra, ples in retorika, ter omogočamo mladim pevcem, da se srečajo z gledališčem kot umetniško zaokroženo celoto. Kot vodja Pevske šole Glasbene matice je moje osrednje področje delo s solopevci različnih generacij in želja – najmlajši se navadno učijo iz radovednosti, najstniki z željo po nadaljnjem profesionalnem izobraževanju, odrasli pa za zabavo ali kot dopolnitev svojega že obstoječega znanja.

Vse več posameznikov se odloči za učenje vokalne tehnike kot orodje za odpravljanje glasovnih zdravstvenih težav ali z glasbenim izražanjem in pravilnimi tehnikami dihanja obvladovati vsakdanji stres. Že lep čas je namreč znano in podkrepljeno z znanstvenimi raziskavami, da petje deluje blagodejno na mnogo ravneh: poveča imunost in delovanje pljuč, izboljša spomin in duševno zdravje ter nam pomaga pri spopadanju s fizično in čustveno bolečino. Ena od najboljših stvari pri tem pa je, da nam za to ni treba biti vrhunski pevec. Zvok namreč posreduje raznovrstne informacije, je kot podaljšek telesa, ki nas opozarja na morebitne fizične omejitve (zategnjenost ali neusklajenost mišic, skrivljena drža itd.) ali psihične obremenitve (stres, strah, žalost itd.). Vsak posameznik je enigma zase in reševanje tovrstnih ugank, katerih rešitev kot mozaik povezujemo v celoto, je zame ena od najprivlačnejših, a tudi najodgovornejših nalog. Le v zadnjih letih sem se kar v štirih primerih srečala s pevci, ki so potožili o težavah z glasom in razloge za to pripisovali napačni rabi glasu. Nihče od njih ni predpostavljal, da bi lahko bila motnja pravzaprav psihosomatskega izvora. Če sama ne bi ob smrti družinskega člana prestala podobnega procesa, verjetno teh subtilnih znakov ne bi kar tako prepoznala. Ti so se namreč v vseh primerih kazali na isti način; težave s fonacijo so se pojavile nenadoma in pozneje tako tudi izginile, pregled pri foniatru je potrdil, da so glasilke zdrave, pa vendar je določena pevska lega ostajala prizadeta, vse dokler se pevci niso spopadli s svojo psihološko oviro. Zakrčenost mišic se namreč hitro pojavi ob vsakodnevnem stresu oziroma travmatičnem dogodku, naše grlo pa je še posebej kompleksna struktura mišic in vezi, ki morajo biti za optimalno delovanje primerno usklajene.

Naj nam ne bo težko vsakega pevca pozdraviti sicer s precej banalnim vprašanjem: »Kako si?«, odgovor pa lahko ponudi uvid v trenutno razpoloženje pevca in nas usmeri k njegovim potrebam. Vokalna tehnika ni le orodje za obvladovanje lastnega glasu, temveč z njo odkrivamo plasti svoje osebnosti, ki vodijo k razumevanju samega sebe, nas postavlja zunaj cone udobja, zahteva in nas uči strpnosti do sebe in odkriva skrita sporočila, ki nam jih telo šepeta, včasih celo kriči.

Ključna področja pevske ure

Kako peti: Tehnika

Naloga učitelja petja ni le pevca naučiti pravilno uporabljati svoj instrument, temveč kako sam sebi postati učinkovit učitelj. Pedagog mora razložiti vidike vokalne tehnike na toliko različnih načinov, kot je treba, da bi pevcu pomagali dojeti te koncepte in jih udejanjiti v praksi. Naloga učitelja je: Prilagoditi svoje delo posamezniku, in ne obratno. Vsak pevec je drugačen – fizično, psihično in čustveno. S tega vidika univerzalni pristop k vokalni tehniki le redko pomaga učencu uresničiti svoj polni potencial. Metode poučevanja naj bodo vedno …

/…/

Tanja Rupnik

Dodaj komentar

Klikni za oddajo komentarja