Na témo

Glasba in glasbeniki med karanteno

Godibodi 2020, Batista Cadillac; fotografija: ArtInFoto – Bojan Stepančič
Godibodi 2020, Batista Cadillac; fotografija: ArtInFoto – Bojan Stepančič

(iz tiskane izdaje; izid: 26. junij 2020)

Če bi mi kdo letošnjega januarja ali februarja, ko je koronavirus že pustošil po Kitajski, rekel, da se od marca ne bom mogla udeležiti koncertov in dogodkov, ki sem se jih tako veselila, bi se mu samo nasmehnila in mu s prepričanostjo odgovorila, da virus Evrope sploh ne bo dosegel. Kot vemo, se je virus razširil po vsem svetu in nas ujel v negotovost med lastnimi štirimi stenami. Čeprav je bilo z več koncev slišati, da smo v tej situaciji vsi enaki in nas je vse enako prizadela, to ne drži popolnoma. Največje posledice in izpad dohodka so med drugim doživeli glasbeniki in vsi, ki so kakorkoli odvisni od prihodkov kreativne industrije in umetnosti. Ravno koncertne in podobne dejavnosti obstajajo zaradi množičnega obiska ljudi, zato so bile prve na seznamu ukinjenih zaradi ukrepov in bodo zadnje, ki bodo lahko znova oživele. Če se bodo le obdržale na trgu in prebrodile krizo, ki prihaja.

Ker večina delavcev v kulturi deluje kot samozaposlenih, so že v prvih dneh na Vlado Republike Slovenije naslovili peticijo, v kateri so prosili za oprostitev plačila prispevkov in pomoč tistim, ki so ostali popolnoma brez prihodkov. Na pomoč je samozaposlenim glasbenikom priskočil tudi SIGIC (Slovenski glasbenoinformacijski center), ki je v sodelovanju z Društvom Brez limita vzpostavil brezplačno psihosocialno pomoč za prizadete glasbenike in druge glasbene delavce. Na brezplačni telefonski številki so bili na voljo vsem, ki so doživljali kakršnekoli stiske zaradi izgube dela in prihodkov. SIGIC je poleg mentalne pomoči po vseh svojih močeh poskušal najti tudi denarno pomoč za glasbenike in organiziral projekt Doniraj in podpiraj!, prek katerega je z lastnimi sredstvi in javnimi donacijami pomagal več prijavljenim umetnikom. Ti so junija nastopili na Prazniku glasbe, ki se pod okriljem evropske iniciative dogaja vsako leto. Letos je potekal 21. junija, a v bolj okrnjeni obliki in na varni razdalji.

Ker na glasbenem prizorišču ne delujejo samo tisti, ki jih vidimo na odru, ampak tudi ljudje, ki skrbijo za to, da za odrom vse poteka brez težav, so se tudi v Gospodarskem interesnem združenju koncertnih organizatorjev Slovenije odločili poslati pismo državnim organom. V njem so pojasnili, kakšno pomoč si želijo ob nastali koronasituaciji, in med drugim zaprosili za natančnejšo časovno opredelitev prepovedi javnih dogodkov, nadomestitev že kupljenih vstopnic v obliki vrednotnic ter izplačilo temeljnega mesečnega dohodka za vse samozaposlene za ves čas trajanja prepovedi javnih prireditev. Vodilne slovenske glasbene ustanove, festivali in organizatorji so na vlado naslovili tudi Poziv k izredni in trajnostni podpori za zaščito slovenskega glasbenega sektorja, v katerem so vlado in vse pristojne vladajoče organe pozvali, da po zgledu evropskih držav namenijo več pozornosti glasbenemu sektorju, saj je ta prav tako del slovenskega gospodarstva. Poleg tega so podprli pobudo, ki je bila izražena na evropski ravni, da vsaka članica EU svojemu ustvarjalnemu sektorju omogoči vsa sredstva za čim hitrejše okrevanje in čim manjše posledice izpada dohodka. Kljub vsem težavam, s katerimi so se srečali glasbeni delavci zaradi prepovedi množičnih dogodkov, pa glasbena produkcija ni upadla, temveč se je celo povečala. Še več, ravno v tem času so poslušalci spoznali, kako pomembno je umetniško ustvarjanje za širšo javnost. Pri tem ne gre le za preganjanje dolgčasa, ampak za ohranjanje zdravega uma in povezovanja ljudi, pa tudi če samo prek video prenosa. Glasba in kultura sta se tako v tem času izkazali kot ključna dejavnika za spodbujanje pozitivne energije in preganjanje občutka osamljenosti, kar je tudi eden od njunih primarnih namenov. 

/…/

Eva Vene

Dodaj komentar

Klikni za oddajo komentarja