Univerzalno glasbeno govorico že od nekdaj razumemo vsi, saj je njeno sporočilo zelo široko in sega globoko v naša čustva in čutenja. Glasba se nas dotakne, nas bogati, nam vliva upanje, daje moč, nas tolaži, nagovarja, spodbuja, razveseljuje in tudi navdihuje. Waldorfska glasbena šola je del Zavoda Waldorfska šola Ljubljana, ki deluje po posebnih pedagoških načelih Rudolfa Steinerja. Zavod sestavljajo enote waldorfski vrtec, osnovna in srednja šola s podružnicami na Primorskem – v Ajdovščini in Bukovici; Gorenjskem – na Jesenicah, Britofu pri Kranju, v Radovljici in Naklem; v Pomurju – v Murski Soboti in na gradu Rakičan; na Dolenjskem – v Šmarjeti in Šmarjeških Toplicah; ter na Savinjskem – v Žalcu in Celju.
Glasbena šola ima sedež v Ljubljani na Streliški 12. To je šola z javno veljavnim programom, ki je vpisana v razvid, od 2. aprila letos je vključena v Zvezo slovenskih glasbenih šol. V tem šolskem letu je praznovanje 20. obletnice delovanja proslavila 8. marca s slavnostnim koncertom v dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji.
Na Waldorfski glasbeni šoli si že od ustanovitve prizadevamo, da glasba ne bi bila le učni predmet, ampak bi prerasla v stanje duha. Mlademu človeku z razumevanjem celostno prisluhnemo in mu pomagamo razvijati ljubezen do glasbe ter mu omogočamo samoiniciativnost, ustvarjalnost in prožnost v glasbenem izražanju.
V skladu z waldorfsko pedagogiko in njenimi pedagoškimi načeli ter z upoštevanjem razvoja otroka Waldorfska šola ustvarja pogoje, ki posamezniku omogočajo skladen telesni, duševni in duhovni razvoj s poudarkom na prebujanju, negovanju in razvoju glasbenih potencialov.
Glasbena umetnost ima pomembno vlogo v razvoju vsakega mladega človeka in lahko vpliva na njegov vsestranski razvoj, zato se v glasbeno šolo lahko brez sprejemnega preizkusa glasbene nadarjenosti vpišejo vsi učenci Waldorfske šole Ljubljana, ki bi se radi srečali z glasbo. Glasbeno šolo tako obiskuje skoraj 40 odstotkov waldorfskih osnovnošolcev. Vanjo se lahko vključijo tudi učenci s posebnimi potrebami. V teh primerih se pouk izvaja ob upoštevanju njihovih specifik in prilagojeno razvojnim danostim in zmožnostim. V glasbeno šolo je trenutno vpisanih 170 učencev, ki jih vodi 20 predanih profesorjev.
Profesorji poleg zahtevane strokovne izobrazbe, kot jo imajo profesorji v državnih glasbenih šolah, opravimo tudi triletno waldorfsko specializacijo, kar vsem omogoča, da pri svojem delu budno opazujemo razvoj otroka in sledimo njegovim zmožnostim dojemanja sveta. Učencem želimo s pedagoško toplino spodbudno, sproščeno in izkustveno približati glasbene vsebine, da jih lahko doživijo, začutijo in ponotranjijo.
Glasbena šola ima veliko prednost, da je del Waldorfske šole Ljubljana, in to omogoča, da lahko pedagogi z glasbo znotraj dobro poznanega šolskega okolja, kjer so možnosti povezovanja s poukom v osnovni šoli (npr. sodelovanje pri gledaliških predstavah, šolskih praznikih ipd.), vseskozi sodelujemo z razredniki, se z njimi posvetujemo, skupaj opazujemo otroke in jim omogočamo najprimernejše usmeritve. Tako še močneje spodbujamo pripadnost in razvijamo celostno osebnost učencev.
V skladu z razvojem otroka poteka tudi program; že v obdobju waldorfske pripravnice (v 2. razredu OŠ) otrokom privzgajamo občutek za ritem in zvok ter oblikovanje fraze in melodije. Predstavimo jim različne inštrumente, ki jih lahko spoznajo prek lastne izkušnje. Ob vpisu v prvi razred glasbene šole (3. razred OŠ) lahko izbirajo med različnimi inštrumenti, kot so violina, violončelo, klavir, kitara, kljunasta flavta, prečna flavta, oboa, klarinet, saksofon, harmonika in trobenta. Pouk poteka individualno in skupinsko. Otroci kot obvezen del predmetnika obiskujejo tudi nauk o glasbi, sodelujejo v komornih skupinah in orkestrskih sestavih ter se lahko vključijo v otroški in mladinski pevski zbor. Na začetku spoznavamo naravo inštrumenta in s posnemanjem brez not tvorimo melodije. Otroci so nagovorjeni, da improvizirajo in ustvarjajo lastne skladbe. Nadaljnje delo je podprto z metodami in načini waldorfske pedagogike, ki učencem zagotavljajo, da z usvajanjem tehničnih in muzikalnih prvin dosegajo najmanj minimalne standarde znanja splošno veljavnih učnih načrtov. Spodbujamo družinsko muziciranje in učencem omogočamo, da s svojimi prijatelji in sošolci igrajo v komornih skupinah ter orkestrih in se tako medvrstniško še tesneje povezujejo. Profesorji se zavedamo svojega poslanstva, zato znanje in osebne vrednote odgovorno delimo z vsakim, ki se vključi v naš program. Vsa nepozabna doživetja in edinstvene glasbene izkušnje bodo učenci skozi življenje lahko še nadgrajevali in jih učinkovito prenašali iz roda v rod.
/…/
Tanja Babnik