15. julij 2024
Projekt Svetovni zbor mladih (SZM) ostaja živ – in ne le živ, prav kipi od mladosti in živahnosti! Že 35 let ta imenitni projekt združuje mlade profesionalne pevce z vsega sveta in jim ponuja prvovrstna umetniška izkustva. Letos projekt predstavlja dve ediciji – poznopoletno polno srečanje v Nemčiji ter zgodnjepoletno krajše srečanje, namenjeno alumnom projekta do dopolnjenega 35. leta starosti.
Slednja edicija je potekala v okviru novega zborovskega festivala Harbour Voices (Glasovi pristana), ki je v mestu St. John’s, prestolnici Nove Fundlandije in Labradorja, province na skrajnem vzhodu Kanade, združil 1.400 zborovskih pevcev z vseh koncev sveta. Projekt Glasovi pristana je udeležencem v enem tednu ponudil 24 raznolikih koncertov, več deset delavnic, seminarjev in okroglih miz ter odpiral pomembne teme sodelovanja v različnosti in spoznavanja različnih kultur. Izjemno pomembna in pogosta tema je bilo vprašanje kanadskih staroselcev (First Peoples) in njihova (ne)vključenost v tradicionalno (zborovsko) glasbo. Zadnja desetletja to v širšem kontekstu pomembno zaznamuje diskurze o kanadski zgodovini.
V okviru festivala Glasovi pristana so potekale tudi vaje in trije nastopi alumni srečanja Svetovnega zbora mladih, ki ga je tokrat (ponovno po letu 2012) vodila švedska dirigentka Cecilia Rydinger. Z vsega sveta (natančneje iz 22 držav) se nas je zbralo 32 pevcev. Rdeča nit programa so bile pesmi in zgodbe staroselcev na področju Švedske in Nove Fundlandije in Labradorja. Izvedli smo dve skladbi po tradiciji severnoskandinavskih staroselskih ljudstev Sami v priredbi Jana Sandströma (Vuojnha Biegga, Miessi) ter dve skladbi po tradiciji kanadskih staroselcev na “Otoku želv” (Turtle Island je poimenovanje, ki ga kanadski staroselci uporabljajo za Severno Ameriko oz. Zemljo) v priredbi pripadnika staroselskih ljudstev Andrewa Balfourja (Vision chant, Four Directions). Za posebno doživeto izvedbo so poskrbeli staroselski otroci, ki so na pričetku skladbe Four Directions ustvarjali atmosfero narave in izvedli grleno petje.
Drugi del sporeda so, morda ironično, sestavljale evropske klasike: Bachov motet Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf, ukrajinska Molitva skladateljice Hanne Havrylets, Sanctus iz Martinove Maše za dva zbora ter Let Your Light Come švedske skladateljice Agnete Sköld. Program so dopolnjevale skupne skladbe festivala, med katerimi so izstopale himna festivala Harbour Voices, skladba Nou La ter kompozicija posebnega gosta festivala Jacoba Collierja World O World.
Urnik tokratne zelo kratke edicije SZM je bil izjemno zapolnjen – tri dni intenzivnih vaj (dnevno devet ur), vmes “All Stars Evening”, pa dodatne vaje za skupno petje. Peti dan našega druženja smo z dvema skladbama že sodelovali na otvoritvenem gala koncertu (kjer je nastopal tudi Jacob Collier), šesti dan smo na daljšem koncertu v Baziliki Janeza Krstnika predstavili naš celotni spored, sedmi dan pa na isti lokaciji približno polovico. Edicijo smo zaključili s skupnim petjem na prostem ter čustvenim slovesom, ki ne mine brez skladbe An Irish Blessing. In dokler se zopet ne srečamo …
Aljaž Bastič