25. november 2021
Hiša kulture Celje in Festival Velenje sta v koprodukciji ob izteku leta Josipa Ipavca, ko obeležujemo 100. obletnico njegove smrti, pripravila novo produkcijo baletne pantomime Možiček, prvega slovenskega baleta. Predpremiera baleta bo v četrtek, 2. decembra ob 18:00 v dvorani Kulturnega doma Velenje, s ponovitvami 22. 12. v Ipavčevem kulturnem domu v Šentjurju, celjska premiera in tudi zaključek prvega sklopa ponovitev pa bo 27. decembra ob 19:30 v veliki dvorani Slovenskega ljudskega gledališča Celje. Produkcijo so na novinarski konferenci predstavili dramaturginja in producentka Hiše kulture Celje Nuša Komplet Peperko ter koreografa Aleksandar Ilić in Gjergj Prevazi.
Predstava Možiček s štirimi plesalci iz Slovenije, Srbije ter Bosne in Hercegovine (Mojca Majcen, Patricija Crnkovič, Branko Mitrović in Jakša Filipovac) in petimi glasbeniki (Iztok Kocen, Zoran Bičanin, Urban Krč, Uroš Bičanin in Miha Firšt) ostaja zvesta skladateljevi glasbeni partituri in izvirnim sporočilnim poudarkom, ki v libretu slonijo na tradiciji commedie dell’arte ter odnosu med mladima ljubimcema (Colombina in Harlekin) in starši (Pierrot in Pierreta). “V sodobni preobleki zgodbe,” dodaja Nuša Komplet Peperko, “smo se naslonili na že ponujeno dihotomijo odnosa mlajši – starejši, le da smo ta odnos pomnožili s časom in prišli do dihotomije včasih – danes. Izvorni Ipavčevev libreto, ko Harlekin oživi iz lutke možička, ponuja tudi dihotomijo med realnim in nadrealnim ter nas v želji po novem, drugačnem happy endu zavrti v neskončne možnosti, kakšen vse je konec te glasbene pravljice lahko.” Osrednji lik zgodbe ostaja Colombina, ki jo igra oz. pleše Mojca Majcen, osrednje stičišče in gonilo te mednarodne produkcije.
Koreograf Aleksandar Ilić najprej predstavi preteklo delo ekipe Balkan Dance Project, ki sloni na revitalizaciji zgodovinskih del v sodobni plesni podobi (Prešernove sonete, Pohujšanje v dolini Šentflorjanski), na čigar izkušnjah in dognanjih je v tem letu nastajal tudi Ipavčev Možiček. Ilić je poudaril komunikativni gledališki pristop, ki glasbenike povabi na plesišče in plesalce v orkester, živo scenografijo Matije Kovača, ki prostor razdeli na realnega in sanjskega ter slikovite kostume Aleksandre Karović, ki vključujejo tudi številne rekvizite in podvojene elemente (roke, srce…), konča pa z mislijo da bo “ljubezen vedno zmagala.”
Kot uvod k osrednjemu delu bodo služile tri plesne miniature s tremi kratkimi skladbami Josipa Ipavca (Scherzo, Triglavska koračnica in Ave Maria), ki jih je pripravil albanski koreograf Gjergj Prevazi. Kot je poudaril Prevazi je bilo vodilo njegovega dela RE:start, ponovni začetek, ki nagovarja tako zgodovinsko perspektivo Ipavčevih skladb danes kot tudi nov začetek na ostanku sveta, ki ga je povzročila epidemija.
Aleksandar Ilić, magister koreografije in član Mednarodnega plesnega sveta pri Unescu je svojo plesno kariero začel v Nacionalnem gledališču v Beograd, kjer je leta 1998 postal član baletnega ansambla, kmalu pa še prvak baletnega ansambla. Leta 2003 je prejel državno nagrado za umetniški doprinos srbskemu plesu in baletu. Leta 2012 je magistriral koreografijo na Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance v Londonu, od takrat pa kot koreograf in plesalec deluje po vsej Evropi.
Gjerg Pervazi je diplomiral na Univerzi za umetnost in na Fakulteti za scenske umetnosti, oddelku za koreografijo (1983-1987) v Tirani. Julija 1997 je bil del “Eksperimentalnega laboratorija gibanja” (L.E.M.) na Mednarodni gledališki šoli “Jacque Lecoq” Pariz. Leta 2000 je ustanovil “Albania DanceTheatre Company” prvo samostojno plesno skupino v Albaniji. Je član mednarodnega sveta za ples (CID) ter umetniški direktor letnega mednarodnega festivala sodobnega plesa „Albania Dance Meeting“ in profesor asistent na oddelku za koreografijo Univerze za umetnost v Tirani.