27. september 2023
Po lanski koncertni sezoni, ki je ponudila celo vrsto presežkov in gostovanja najbolj cenjenih glasbenih velikanov, lahko enako pričakujemo tudi v novi. Orkestrski in Komorni cikel namreč ponovno prinašata vrhunsko zasnovane sporede in svetovno uveljavljena imena, s kakršnimi se ponosno kitijo tudi največja koncertna središča.
ORKESTRSKI CIKEL
Že prvi koncert, 1. oktobra, prinaša enega njenih vrhuncev: Ensemble Modern namreč velja za enega najvidnejših, najdrznejših in najbolj cenjenih protagonistov sodobnega glasbenega (po)ustvarjanja. Leta 1980 v Frankfurtu ustanovljena zasedba slovi po malone pionirski vlogi, ki jo igra tako pri nastajanju sodobne glasbe kot pri nenehnem iskanju novih izraznih poti in pristopov pri njeni interpretaciji. Prvo potrjuje seznam skladateljev, katerih dela so bodisi praizvedli ali so jih pisali po njihovem naročilu. Med velikimi imeni, kot so John Adams, Hans Werner Henze, Heinz Holliger, Mauricio Kagel, György Kurtág, György Ligeti, Steve Reich, Wolfgang Rihm, Karlheinz Stockhausen in Frank Zappa, sta tudi dva Slovenca, Vinko Globokar in Vito Žuraj. Drugo potrjujejo njihovi koncerti in posnetki z do potankosti izpiljenimi, premišljenimi, vrhunskimi interpretacijami, ki vselej znova poskrbijo za izjemen odmev tudi pri strokovni javnosti. Tudi koncert, na katerem se jim bo pridružila mednarodno uveljavljena mariborska sopranistka Nika Gorič, bo z velikimi črkami zapisan v anale. Koncertni spored, ki nastaja ob robu Frankfurtskega knjižnega sejma, kjer je Slovenija gostujoča država, namreč zajema dela nekaterih najvidnejših slovenskih skladateljev in pesnikov. Matej Bonin posebej za to priložnost ustvarja glasbo na pesniško zbirko Tehno Ane Pepelnik, Vito Žuraj je prispeval skladbo Knjiga teles na istoimensko pesniško zbirko Aleša Štegra, Nina Šenk pa glasbo, ki jo je ustvarila za film Stump the Guesser, a kljub temu še kako prepriča tudi na koncertnem odru. Koncert zaokrožata instrumentalni deli Q. M. (Kvantna mehanika) Petre Strahovnik in Substitution anonyme Vinka Globokarja.
Na drugem koncertu, 10. novembra, bodo nastopili Komorni orkester Franza Liszta in Pierre-Laurent Aimard. Imeni sta sinonim za vrhunske, poglobljene interpretacije, ki ne izzvenijo, ko zapustimo koncertno dvorano, temveč ostajajo za zmeraj. Orkester je v Mariboru nastopal že leta 2014, letos pa slavi šestdesetletnico delovanja. To je v zadnjih letih, ko je njegovo vodenje prevzel sloviti madžarski violončelist in dirigent István Várdai, doživelo silovit razmah in ga popeljalo v najprestižnejše koncertne dvorane, kot so Concertgebouw v Amsterdamu, Alte Oper v Frankfurtu, Tonhalle v Düsseldorfu, Glasbeno združenje na Dunaju …
S skoraj osmimi desetletji tradicije se lahko pohvali Komorni orkester iz Stuttgarta, ki pa jo uspešno združuje z mladostno fleksibilnostjo in s sodobnim pristopanjem h koncertnim projektom. Orkester, katerega srčika so godala, se namreč prilagaja vsakokratnemu sporedu, ta pa je v veliki meri v domeni gostujočih solistov. Pri njihovi izbiri se seveda ozirajo zgolj po vrhunskih, svetovno uveljavljenih glasbenikih, ki navdušujejo tudi najbolj razvajeno in najzahtevnejše občinstvo. Tako bo tudi na tretjem abonmajskem koncertu v Mariboru, 10. januarja 2024, ko bo taktirka v rokah Thomasa Zehetmairja, violinista in dirigenta, trikratnega prejemnika nagrade gramophone. Komorni orkester iz Stuttgarta vodi od leta 2019, ob tem pa redno sodeluje z največjimi evropskimi orkestri, kot so Londonski simfonični orkester, Kraljevi orkester Concertgebouw in Bavarski radijski simfonični orkester. Zvezdniški lesk koncertu dodaja Emmanuel Pahud, prvi flavtist Berlinskih filharmonikov in eden najbolj iskanih flavtistov na svetu, ki kot solist redno gostuje pri največjih orkestrih in na najbolj cenjenih festivalih.
Kako čudovit je lahko spoj veličastne tradicije in mladostnega žara, bo pokazal tudi četrti abonmajski koncert, 9. februarja prihodnje leto. Z orkestrom Slovaške filharmonije, ki ga je na noge postavil sloviti Václav Talich, nato pa je rasel in se razvijal pod taktirkami takšnih velikanov, kot so Kurt Masur, sir Charles Mackerras, Claudio Abbado, Riccardo Muti, bo nastopil mladi solist, ki se mu obeta velika kariera. Leta 1992 rojeni hrvaški pianist Lovro Marušić je nase opozoril pred dvema letoma s srebrno medaljo na uglednem klavirskem tekmovanju v Clevelandu.
Na zaključnem koncertu abonmaja, 17. aprila, bo nastopil Komorni orkester Würtenberg Heilbron si je s svojima energičnostjo in individualnostjo zagotovil prav posebno mesto med evropskimi orkestri. Da je recept pravi, potrjujejo vabila koncertnih dvoran, kot so Concertgebouw v Amsterdamu, Kölnska filharmonija in hamburška Filharmonija na Labi. Ko govorimo o individualnosti, imamo v mislih prav poseben način delovanja – orkester namreč ob glavnemu dirigentu določi tudi umetniškega partnerja. In če povemo, da je to mesto zasedel izjemni avstrijski violinist in dirigent armenskega rodu, Emmanuel Tjeknavorian, postane vse skupaj še toliko zanimivejše.
KOMORNI CIKEL
Hina Maeda je mlada japonska glasbenica je na najboljši poti, da postane eno največjih violinističnih imen današnjega časa. Komaj dvaindvajsetletna virtuozinja s svojimi nastopi žanje izjemne odmeve, kritiki in občinstvo občudujejo za njeno mladost kar presenetljivo zrele interpretacije, hvalijo pa tudi njeno izpiljeno tehniko ter popolno predanost glasbi in sporočilom, ki jih skoznjo posredujejo skladatelji. V našem primeru so to Wolfgang Amadeus Mozart, Henryk Wieniawski in César Franck. Da imajo kaj povedati, je jasno. Da to povedo z glasbo, ki sodi med najlepšo, kar je je bilo kadar koli napisane, prav tako. Zdaj k temu dodajmo še najboljšo v mladi generaciji violinistov. Koncert bo 17. novembra.
Sekstet Dohnányi, ki bo nastopil 5. decembra, je mednarodno zasedba izvrstnih glasbenikov, med katerimi sta tudi Boštjan Lipovšek in Monika Leskovar. Pod vodstvom Gregoryja Ahssa, koncertnega mojstra Camerate Salzburg in Orkestra festivala Lucerne ter partnerja v komorni igri z Natalio Gutman, z Gautierjem Capuçonom in Danielom Hopom, se bodo predstavili z redko slišanim sporedom za sladokusce. V ustvarjanje Franza Schenkerja, Alexandra Zemlinskega in Ernsta von Dohnányija sta odločujoče zarezala nacizem in druga svetovna vojna. Prva dva sta celo pristala na zloveščem seznamu izrojene umetnosti, tudi slednji pa je pravo ustvarjalno svobodo našel šele preko luže.
Kvartet Ébène se ponaša s celo vrsto najprestižnejših glasbenih nagrad, kot denimo Gramophone, nagrada BBC Music Magazine in Midem Classical. Kritiki po vsem svetu se strinjajo, da je francoska četverica eden najboljših godalnih kvartetov današnjega časa. Osupljiva uigranost omogoča malone organsko zlitje štirih virtuozov v eno samo izvajalsko telo, kar botruje interpretacijam, ki jemljejo dih. Tretji koncert Komornega cikla bo na sporedu 19. marca prihodnje leto.
V Mariboru rojeni pozavnist Branimir Slokar se 9. aprila v rodno mesto vrača proslavit zavidanja vredni jubilej. Celih pet desetletij s kvartetom, ki nosi njegovo ime, domuje na svetovnih koncertnih odrih, kjer z izjemnimi nastopi uspešno popularizira pozavno kot solistični inštrument. Kako pomemben je njegov pečat pri tem, pove podatek, da je ugledni izdelovalec inštrumentov po njem poimenoval več modelov pozavn. Seveda pa je ugled priimka Slokar skovan na odru, kjer bodisi kot solist bodisi s kvartetom navdušuje s svojo tehnično briljanco in z osupljivo muzikalnostjo. Ne preseneča torej, da karizmatični virtuoz v svetu velja za enega najbolj cenjenih slovenskih glasbenikov vseh časov. Tudi zato je vsaka njegova vrnitev na domači oder sprejeta z navdušenjem in veseljem. Ob vrnitvi skupaj s člani Kvarteta Slokar in v luči jubileja pa je pričakovanje še toliko bolj vznemirljivo in radostno!
Italijanski čudežni deček klarineta, Kevin Spagnolo, je eden tistih navdahnjenih ter s karizmo in z lahkotno virtuoznostjo bogato obdarjenih glasbenikov, ki poslušalcev nikoli ne pustijo hladnih. Z uglednimi partnerji, člani ukrajinsko-poljskega godalnega kvarteta Karla Szymanovskega, ki prav tako slovijo po sugestivnih nastopih, nam bo ponudil bleščeč prikaz izraznega razpona klarineta v intimnem okolju komorne glasbe. Zadnji koncert iz Komornega cikla bo na sporedu 7. maja 2024.