Novice

Iz vsebine …

iz tiskane izdaje: izid 31. marec 2025

RAZGLEDI DOMA IN PO SVETU 

Skrčena rubrika novic to pot predstavlja predvsem nagrade. Žal je toliko daljši spominski del, kjer se poslavljamo od velikih glasbenih osebnosti na Slovenskem. 

V SPOMIN 

Polona Gantar: Tomaž Tozon (1937–2025) 

Brigita Rovšek: Dr. Mirko Cuderman (1930–2025) 

Veronika Brvar: Ljubo Rančigaj (1936–2025) 

REPORTAŽE 

Marie Tuhtan in Matija Francuski: 14. Slovenska glasbena olimpijada 

Nadja Knez in Bratko Bibič: AccordiOna 

Jure Juvan: Milan Oreški – inovativni slovenski goslar iz Pšate pri Domžalah 

Marina B. Žlender: 9. mednarodni festival sodobne glasbe Bienale Koper 2024 

Dušan Bavdek: Jubilej Društva slovenskih skladateljev 

Jakob Spindler: Jubileja skladateljev Aarva Pärta in G. P. da Palestrine 

Tisa Mrhar: Komorni zbor Megaron 

Več avtorjev: GO! 2025 – moj izbor 

Tatjana Gregorič: Goriški skladateljski upi in … obupi – od artističnega nacionalizma do nedeljskega skladateljevanja 

Žarišče naših reportažnih zapisov je v prvi izdaji revije Glasna v letu 2025 dogajanje na Goriškem. Spodbudila jih je prireditev Evropska kulturna prestolnica, ki povezuje dve mesti na meji, prispevki pa niso povezani le z dogodki prireditve, ampak želijo predvsem podčrtati zanimivo glasbeno krajino na Goriškem skozi zgodovino pa vse do danes. Goriški razglednici dodajamo še zapise o letošnjih jubilantih in se poklonimo izjemno agilnemu Komornemu zboru Megaron, ki s svojo delavnostjo in izbranimi programi v svoj krog privablja širok krog izvrstnih mladih pevcev. V pomladnih mesecih namenjamo posebno pozornost tudi skladateljicam in glasbenicam. V reportažni rubriki vabimo k spoznavanju zanimivega sestava AccordiOna. Po dolgem času, prav tako v reportažni rubriki, vstopamo v goslarski atelje. Dolg poodmevni čas ima tudi predstavitev festivala, ki se ognjevito zavzema za sodobno glasbo in njeno razumevanje. Ni bilo naključje, da je bila letos tema prireditve Bienale Koper ravno ogenj. 

PORTRET 

Igor Longyka: Saša Šantel – življenje za glasbeno in likovno umetnost 

Ime Saša Šantel gotovo pozna širok kulturni krog, saj njegova umetnina, ki jo nekateri primerjajo celo z Rembrandtovim velikim skupinskim portretom Nočna straža, krasi Malo dvorano Slovenske fi lharmonije. Razlog, da smo tokrat pripravili portret prav o tej zanimivi osebnosti mnogih talentov, pa se skriva v dejstvu, da je bil Saša Šantel rojen v sončni Gorici in ga tokrat lahko uvrstimo tudi med naše goriške vinjete. 

POGOVORI 

Jure Juvan: Brina Jež Brezavšček, portret – intervju s slovensko skladateljico 

Mateja Rot: Dr. Svanibor Pettan – »Glasba povezuje, vključuje in sprejema vsakogar« 

Marina B. Žlender: Tomaž Grom – snovalec novih horizontov 

Lovorka Nemeš Dular: Jazzovski pianist Blaž Jurjevčič – »Stvari so v osnovi tako preproste, da je že kar srhljivo« 

Mateja Rot: Odmevi festivala Ment: zasedba Duo Ruut – spoštovanje tradicije s sodobnim pridihom Mateja Rot: Catherine Graindorge – preplet gledališča in glasbe 

Rubriki pogovorov daje glavni takt obsežni intervju s skladateljico Brino Jež Brezavšček, ki je orala ledino skladateljicam. Kakšna je njena pot in kakšna so njena razmišljanja o slovenski glasbeni krajini? Sodelavci revije Glasna so k pogovoru povabili še zanimive ustvarjalce različnih žanrov in zanimanj. Posebej naj poudarimo letošnjega Prešernovega nagrajenca Tomaža Groma in dr. Svaniborja Pettana, ki zaključuje mandat na prestižnem mednarodnem položaju in se hkrati tudi poslavlja od redne profesure. 

NADALJEVANKA, ESEJ 

Aleksandra Pavlovič: Glasbeni Prometej – David Bandelj 

Alma Zupan: Slovnica za slovenske glasbenike ali Kako urediti zmedo pri navajanju tujih izvajalcev, skladateljev in naslovov skladb? 

Glasbeni Prometej je tokrat poletel skupaj s pesnikom in gorečim zborovskim dirigentom z Goriškega. Kako so se prepletle misli pianistke in dirigenta? Esej intonira poezija, sklene pa glasba. Vabljeni k branju in poslušanju. 

Drugi esej razkriva področje, na katero bi morali biti vsi, ki skrbimo za podporne glasbene dejavnosti, pa seveda tudi vsi glasbeniki, zelo pozorni. Zakaj je nujno, da naslove skladb prevajamo v slovenski jezik, zakaj je treba sloveniti skladateljska imena? V eseju je nanizanih dovolj tehtnih razlogov, da boste naslednjič temeljito prebrali svoj koncertni list ali pa spise o glasbi. 

ODMEVI IN RECENZIJE 

Recenzentsko rubriko uokvirjata dva daljša odmeva, ki nas popeljeta v tržaško opero in na zimski festival, ob tem pa vabimo še k pregledu založniške bere ter abonmajskih koncertov in prireditev zunaj ciklov. Tokratni recenzenti so Lovorka Nemeš Dular, Larisa Marjanović, Jože Štucin, Sara Zupančič in Marina B. Žlender

GLASNI STRIP 

Martin Ramoveš: Zvoki pomladi