Novice

GM oder: Trio Ad Astra pred domačim občinstvom

6. maj 2025

V triu Ad Astra koncertirajo študentke Akademije za glasbo v Ljubljani, deluje pa od leta 2023 pod mentorstvom prof. Vasilija Meljnikova. Neža Tovšak je končala Glasbeno šolo Fran Korun Koželjski Velenje in Konservatorij za glasbo in balet Ljubljana v razredu prof. Sijavuša Gadžijeva, izobraževanje pa nadaljuje na ljubljanski Akademiji v razredu prof. Rubena Dalibaltayana. Marija Terezija Kolman je obiskovala Glasbeno šolo Laško-Radeče in Umetniško gimnazijo v Celju v razredu prof. Barbare Komadina, lani pa je z odliko diplomirala v razredu prof. Vasilija Meljnikova. Nuša Planinc je začela igrati violončelo na Glasbeni šoli Krško, v razredu prof. Karmen Pečar se je šolala na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani, lani pa na ljubljanski akademiji diplomirala v razredu prof. Eldarja Saparayeva.

Trio Ad Astra je konec aprila že nastopil na koncertih v Ajdovščini in Murski Soboti, sledijo pa še koncerti v Velenju (Glasbena šola Fran Korun Koželjski Velenje, 6. maj, 18.00), Krškem (Glasbena šola Krško, 7. maj, 18.00) in Celju (Narodni dom, 8. maj, 19.30).

Kako je nastal trio Ad Astra?

Neža Tovšak: “Z Nušo sva se spoznali že ob vpisu na ljubljanski konservatorij, prvi mesec sva bili celo sostanovalki. Tudi Marijo Terezijo poznam že dolgo, obe sva se udeležili poletne šole v Radovljici, nato pa v drugem letniku akademije začeli še igrati v duu. Profesor Meljnikov je predlagal, da se s čelistko združimo v trio in ker sva z Nušo sodelovali že pri nekaj projektih v preteklosti, smo se strinjale, da v tretjem letniku, to je bilo leta 2023, pod mentorstvom profesorja Meljnikova ustanovimo trio.”

Kateri projekti so zaznamovali letošnjo sezono tria in posameznih članic?

“S triom smo že na začetku sezone nastopile na Festivalu Ljubljana v Viteški dvorani Križank, ta spored smo pripravile že med lanskim poletjem. Ob tem pa smo se razveselile novice, da bomo nastopale v ciklu GM oder in izvedle več koncertov po Sloveniji. Nastopile smo že v Ajdovščini in Murski Soboti, zdaj pa nas čakajo še trije “domači” koncerti, v krajih, kjer smo obiskovale nižje glasbene šole. 

Sicer smo tudi solistično zelo aktivne, nastopile smo v programih Glasbene mladine ljubljanske in vse tri opravile tudi avdicije za solistične nastope z orkestrom v prihodnji sezoni, z Nušo pa bova že kmalu kot solistki nastopili s Simfoniki RTV Slovenija in s Simfoničnim orkestrom SNG Maribor. Ob tem sta moji članici tria aktivni tudi v drugih orkestrih, med drugim sta obe substitutki v Simfoničnem orkestru RTV Slovenija, Marija Terezija še v orkestru Slovenske filharmonije, Nuša pa je članica mladinskega orkestra Gustav Mahler in Evropskega mladinskega orkestra.

S triom si želimo v prihodnosti sodelovati še na kakšnem tekmovanju in izvesti čim več koncertov ter se udeležiti mojstrskih tečajev za komorno igro. Konec julija nas čaka še koncert v baročni dvorani graščine v Radovljici, kjer bomo v abonmaju Glasba mladih sodelovale s slovenskimi skladatelji mlajše generacije in izvedle nekaj novitet napisanih za trio.”

Pred vami pa so še trije koncerti v ciklu GM oder. Kakšen spored ste pripravile za koncerte v Velenju, Krškem in Celju?

“Izbrale smo štiri raznolike klavirske trie, napisane od obdobja romantike pa do danes. 

Johannes Brahms nam je zelo pri srcu že od nekdaj, razmišljale smo o izbiri njegovega prvega tria, a smo se raje odločile za Klavirski trio št. 3 v c-molu, op. 101, ki ga zaradi dolžine lažje povežemo z drugimi deli. Gre za zelo emocionalno in formalno kompleksno skladbo, h kateri se odlično poda delo Sergeja Rahmaninova, in sicer Elegični trio št. 1 v g-molu. Skladatelj v sorazmerno kratki skladbi prikaže izjemno zrelost in globino, delo pa je nastalo, ko je imel vsega 18. let. 

Klavirski trio v fis-molu Arna Babadžanjana morda res ni najbolj prepoznavna skladba, tudi sama sem nanjo bolj po naključju naletela med brskanjem po spletu, vendar se nam je že ob prvem poslušanju zdela zelo atraktivna. Zaigrale bomo tretji stavek, Allegro vivace, ki je med vsemi stavki morda najbolj dramatičen in energičen, v njem pa prepoznamo elemente armenske tradicije.

V veliko veselje nam je bilo, da smo na spored lahko dodale skladbo Trio Affettuoso Tilna Slakana. Delo sva z Nušo že izvajali v preteklosti in med izbiranjem skladbe slovenskega skladatelja, sva takoj pomislili na ta izvrstno napisan trio, nad idejo pa je bila navdušena tudi najina violinistka. Izvajale smo ga že na obeh dosedanjih koncertih v ciklu GM odra in poslušalci, predvsem mlajši, so bili nad skladbo navdušeni.”