Novice

5. mednarodni festival Cellofest

foto: Cellofest Ljubljana

16. januar 2025

Med 18. in 25. oktobrom 2024 je potekal že 5. festival Cellofest v Ljubljani. Gre za izjemen dogodek za vse violončeliste in ljubitelje tega inštrumenta, ki poleg cikla koncertov vključuje tudi delavnice in seminarje z vrhunskimi domačimi in tujimi pedagogi ter mojstrska tečaja, posebna pozornost pa je bila namenjena mladim violončelistom s tridnevnim izobraževalnim seminarjem. Festival je zaokrožil večer v Kinu Šiška z nekoliko specifično zasedbo vokalistke in violončelistke Marie Spaemann ter akordeonista Christiana Bakanica. Umetniška vodja festivala Cellofest je Karmen Pečar Koritnik, ki program oblikuje tudi s pomočjo Nika Houške oziroma zavoda Im.pulz Art. Oba solista, Istvána Várdaia in Zoltána Fejérvárija, je izbral zavod Im.pulz Art, organizator koncerta pa je bil Cankarjev dom, medtem ko je nastop Danjula Ishizaka organizirala Glasbena produkcija RTV Slovenija. Koncert Marie Spaemann in Christiana Bakanica so pripravili v soorganizaciji s Kinom Šiška.

Beethovnove sonate za klavir in violončelo

Poseben poudarek je pomenil večer dveh koncertov s predstavitvijo celotnega opusa del za klavir in violončelo Ludwiga van Beethovna.

Sonate so enkratna priložnost za spoznavanje z različnimi umetniškimi osebnostmi, ki so dale Beethovnovim delom vsaka svojo vizijo in pomen. Spremljanje njihovega izvajanja je bilo ne le prvovrsten užitek, marveč tudi poučno, saj smo v živo slišali, v kolikšni meri solist vpliva na delo in kako ga predstavi. Kolikor poustvarjalcev, toliko vizij. Prvonastopajoči Gal Faganel je ob klavirski spremljavi Svena Brajkovića pokazal markantno filigransko igro ob energičnem pianističnem doprinosu, skupaj pa sta nastopila v intenzivni interpretaciji s preciznim tonom ob nekoliko mehkejšem barvanju. Njuna igra je odražala zadržane kontraste in se kristalizirala v izjemni prečiščenosti z igrivimi vložki in vehementno virtuoznostjo, ki ji ni manjkalo finese.

Violončelistka Tamara Gombač in pianistka Maja Gombač Haas sta izrazili bolj ženstveno gracilnost, z rafinirano pianistično spremljavo in zanosno igro čelistke sta izvedli 12 variacij na temo iz Händlovega oratorija Juda Makabejec v G-duru. Interpretirali sta jih bravurozno in barvito.

Izjemen nastop Maruše Bogataj Turjak in pianista Aleksandra Serdarja je Beethovnovo Sonato za klavir in violončelo št. 3 v A-duru, op. 69 resnično udejanjil z vso subtilnostjo, čistim zvokom, poudarjeno spevnostjo, liričnostjo in občutenostjo. Njuna prefinjena izvedba je zajemala vse odtenke razpoloženj in njihovih kontrastov, ki so jih povezovali gladki in mehki prehodi, ujeti v izrazno in drzno zanosno igro, ki se nas je zares dotaknila.

Energična in temperamentna Alja Mandič Faganel je ob Svenu Brajkoviću izvedla Sonato za klavir in violončelo št. 4 v C-duru, op. 102/1. Pri tem je pokazala veliko mero čustvenosti in impresivnosti, s strastnimi poudarki je oblikovala ekspresiven virtuozen nastop ob nekoliko blažjem sodelovanju pianista, ki ji je pariral z doživetim in energičnim pianizmom.

Nastopajoči so nas resnično navdušili in nam ponudili v razmislek čar različno doživetih interpretacij, ki so odražale raznolika dojemanja in doživljanja glasbe.

Izobraževalne delavnice

Poseben dogodek za ljubitelje mladine je bil zaključni koncert tridnevne delavnice za najmlajše violončeliste iz vse Slovenije pod vodstvom profesorice Ksenije Trotovšek Brlek ob pomoči nadarjenih asistentk – Lare Bešić, Katje Beguš Bobek, Nataše Cetinski, Petre Hafner, Špele Kermelj Kuzman, Kim Kozlevčar, Tare Podbevšek in Daniele Radevske – ter asistenta Petra Kaiserja.

Koncert smo doživeli kot nadvse pristen stik z glasbenim podmladkom in nismo se mogli dovolj načuditi sposobnostim prizadevnih mentoric in mentorja, ki so učence pripravili na samostojen nastop. Pri tem je treba poudariti tudi vlogo Ksenije Trotovšek Brlek, ki je znala uskladiti vseh sto nastopajočih v čudovit šopek pristnega glasbenega veselja s povsem zaresnim programom, ki smo mu z zanimanjem sledili.

V okviru Cellofesta sta potekala tudi tridnevni mojstrski seminar pod vodstvom Danjula Ishizake in enodnevni mojstrski seminar pod vodstvom Istvána Várdaia.

Koncerti Cellofesta

Kvartet violončelov Cedéz je pomenil srečanje z vrhunskimi slovenskimi violončelisti, ki so nam predstavili dela Alexandreja Tansmana, Primoža Ramovša in Petra Iljiča Čajkovskega. Že ob prvem taktu Deux Mouvements nam je postalo jasno, da gre za umetnike na visoki ravni, saj so nas presenetili z nenavadno finim in subtilnim zvokom. Kontrastna stavka sta bila izvedena s precizno in bravurozno tehniko ter dramatično zrelostjo, ki pritiče le velikim. Posebej nas je prevzelo delo A quattro Primoža Ramovša, ki oblikuje dialog vseh štirih s sočasnim izvajanjem, ki se postopoma stopnjuje v vedno hitrejši in bolj zgoščen tempo, dokler ga ne preseka poseg pod kobilico. Skladba poudarja raziskovanje vseh leg violončela, ki so ga izvajalci neumorno udejanjali v tokrat res sijajno usklajeni igri. Fitzenhagnovo delo Concert Walzer, op. 31 je zvenelo lahkotnejše, v njem pa sta se zrcalili vsa muzikaličnost in sijajna tehnična pripravljenost. Ganljiva ekspresivnost in dovršeno zaokrožena dinamika ob vzneseni plemenitosti tona sta označevali tudi Serenado za godala v priredbi za kvartet P. I. Čajkovskega. Izvedba je izražala mojstrski čut za melodiko, subtilne gradacije pa so poudarjale majestetično dinamično formo. Topel in voluminozen zvok nas je zaobjel z žarom in zrelim izrazom. Kvartet je v slovo zaigral še dodatek, Brucknerjev Locus Iste.

Vrhunec Cellofesta je zagotovo pomenil nastop Istvána Várdaia na Srebrnem abonmaju, saj je Vardai pravi fenomen in svoje koncerte izvaja na Stradivarijevem violončelu iz leta 1673. Nastopil je ob mladem Zoltánu Fejérváriju, pianistu svetovnega slovesa. Njun program je zajemal dela Zoltána Kodalya (Sonatina za violončelo in klavir), Johannesa Brahmsa (Sonata za violončelo in klavir v D-duru, op. 78 – priredba sonate za violino, Sonata za violončelo in klavir št. 2 v F-duru, op. 99) in Leoša Janáčka (Pravljica za violončelo in klavir). Na koncertu Kromatike 1 se je predstavil prav tako zvezdnik na violončelu, Danjulo Ishizaka, ki je interpretiral Koncert za violončelo in orkester št. 2 Dmitrija Šostakoviča.

Nekakšno protiutež pa je pomenil dogodek v Kinu Šiška, kjer sta se predstavila pevka in violončelistka Marie Spaemann in Christian Bakanic na harmoniki. Avtorja v svoj nastop vključujeta različne glasbene zvrsti in tradicionalna glasbena izročila.

Cellofest je pritegnil ne le poznavalce in violončeliste, temveč tudi ljubitelje violončela – in vsi smo imeli res kaj slišati, saj gre za celosten prikaz tega inštrumenta skozi opus del zanj. Veseli nas, da je festival našel svoj prostor in občinstvo, zagotovo pa bo tudi prihodnje leto prinesel obilo novih doživetij.

Marina B. Žlender