Novice

Preludij …

Iz tiskane izdaje (izid: 28. marec 2024) 

Pred vami je nov letnik revije Glasna in prva številka nam znova kaže pot. Še vedno lahko »ubesedujemo« glasbo, o njej pišemo, razmišljamo, jo zaljšamo s pridevniki, jo razvrščamo, razporejamo, se ji približujemo, ji podležemo s čustvene bližine ali pa jo prav prozaično obkoljujemo, kot bi zapisal nekdanji car glasbenih kritik na Slovenskem Peter Kušar. Pred vsakim izidom revije pa se že tradicionalno prikradejo tudi temne sence dvoma in samoizpraševanj o smislu našega početja, o motivaciji, želji po izražanju, globljem spoznavanju ter predvsem poslušanju glasbe, o deljenju naše doživljajske izkušnje z drugimi, morda celo nagovarjanju z besedo o glasbi naših bodočih, potencialnih bralcev ali piscev. 

Vprašanji smisla in motivacije za nadaljevanje poti sta stalnici vsakega, vsaj povprečno ambicioznega mladega, prav gotovo pa tudi že prekaljenega glasbenika. Ali motivacijo za trdo delo v samoti lahko ob zavezanosti glasbi ponudijo zunanje spodbude? Ali so to morda tekmovanja, uspehi na natečaju? Se te potrditve odličnosti lahko izkažejo na drugih ravneh? Prav svetohlinsko bi bilo citirati večkrat uporabljen Bartokov rek, da so tekmovanja za konje. In v oklepaju: pravzaprav konjem tekmovanja še najmanj služijo, in če pokažemo vsaj malo sočutja do drugih živih bitij, bi moral biti, z vsem dolžnim spoštovanjem do enega največjih skladateljev 20. stoletja, ta rek gladko prezrt. Ampak, nestrinjanje s tekmovanji, pri katerih je glasba drugotnega pomena, doseganje točk z virtuozno, dopadljivo praznino pa slišna stvarnost, bi bilo treba resno obravnavati. Dejstvo je namreč, da CV-ji glasbenikov z impresivnimi navedbami osvojenih tekmovanj, doseganjem točk na državnih, mednarodnih, svetovnih, prestižnih tekmovanjih pri producentih ter organizatorjih koncertov naletijo na najbolj odprta ušesa. Točke so tudi najboljša referenca za doseganje fi nančne pomoči pri državnih organih in še bolj pri potencialnih mecenih. Tanek posluh za visoke uvrstitve na tekmovanjih pa pozneje nasledijo tudi pisci predstavitev glasbenikov za različne oblike glasbenih komentarjev. In tako se ta »tanek posluh« širi na občinstvo, ki s še večjim zanimanjem sledi zvezdi na odru. In v tem začaranem krogu smo nazadnje soudeleženi prav vsi, ne glede na naša sprenevedanja in tarnanja, kako za glasbenike tekmovanja zaradi njihovega višjega poslanstva niso primerna. In kaj bi se lahko iz tovrstnih pomislekov končno in kljub vsemu le vprašali? Kaj bi lahko odpiralo poti, vzbudilo motivacijo nadarjenim mladim glasbenikom? Kaj bi jim prineslo nove angažmaje, želje po preseganju in iskanju globljega smisla v glasbi, umetnosti, življenju v glasbi in tudi zunaj nje? Morda bi nam tukaj lahko posvetil na pot Bartokov rojak Zoltan Kodaly s številnimi mislimi o glasbi, do katere se lahko pride le z glasbo. 

Želimo si, da bi nas Kodalyjeva misel vodila tudi na poteh pisanja o glasbi, in upamo, da bo modrost pronicljivega madžarskega glasbenika in vizionarskega pedagoga motivirala k branju o glasbi tudi vas. 

Preživite lepo glasbeno pomlad.

Veronika Brvar,
urednica revije Glasna