Na ulicah mesta Kranja se vsako leto zbere vedno več ljudi, željnih razvedrila, zabave, pa tudi zanimivih in kakovostnih kulturnih prireditev. Ena izmed njih je prav gotovo leta 2018 prvič izvedeni dogodek Pianopolis, na katerem bodo tudi letos med 13. in 15. septembrom v starem mestnem jedru pianisti različnih starosti in narodnosti poslušalce nagovarjali vsak s svojstvenim izrazom. Več o dogodku nam je zaupala Zala Orel, programska vodja Layerjeve hiše, ki je glavna organizatorka dogodka.
Od kod ideja za dogodek, kdaj, komu in zakaj se je rodila?
Tridnevni festival klavirske glasbe Pianopolis je nastal kot odgovor na pomanjkanje sodobnih klavirskih koncertov in povpraševanje občinstva po njih. Nastal je tudi kot ideja preprosto oblikovati program z drugačnim glasbenim repertoarjem kot drugi festivali, izključno s klavirjem. Klavir je vseobsegajoč, najdemo ga v popularni, jazz, elektronski, klasični in t. i. avtorski glasbi. Je zelo prisoten in priljubljen med mladimi, ki obiskujejo glasbene šole, blizu pa je tudi starejšim generacijam. Je zelo univerzalen in hkrati raznovrsten. Ideja se je rodila Selmanu Čoroviću iz Layerjeve hiše, kranjske hiše umetnikov, in Mitji Petroviču iz Pianorooma, studiu, ki omogoča pianistom dostopno snemanje z vrhunsko opremo. Ideja je nastala že leta 2017, se kot preddogodek uresničila v izjemno odmevnem dogodku Koncert za mesto in klavir na trgih mestnega jedra Kranj junija 2018 in nato s prvim festivalom Pianopolis septembra 2018. Festival je tudi hvalnica mestu, saj poteka v Kranju, ki ga za tri dni spreminja v Pianopolis. Tu pa vstopi v zgodbo tudi želja po povezovanju klavirja in urbane kulture, po predstavljanju klavirske glasbe širši javnosti in po sodelovanju v procesu oblikovanja novih generacij pianistk in pianistov.
Kakšen je namen dogodka?
Pianopolis spodbuja poslušalce in ljubitelje glasbe, da za tri večere posvetijo svoj čas izključno klavirski glasbi. Vsakič gre za domače in tuje glasbenike, ki se v kranjskem Stolpu Škrlovec slovenskemu občinstvu z določenim projektom in materialom predstavijo premierno. Namenjen je povezovanju sodobnih, klasičnih, jazz, elektronskih in avtorskih klavirskih zvokov, seveda pa želimo vsako leto organizirati tudi spremljevalne dogodke. Lanski september smo pred festivalom organizirali glasbeno rezidenco Dvocikel, skupaj sta na dveh koncertnih klavirjih nastopila Bowrain in Rok Zalokar. Letos pa bomo poskrbeli še za vizualno spremljavo. Dan pred festivalom bomo v Galeriji Stolpa Škrlovec, ki je eno od prizorišč festivalskih koncertov, odprli razstavo francoskega fotografa Romaina Thieryja. Fotografska serija Rekviem za klavirje predstavlja fotografije zapuščenih klavirjev v zapuščenih gradovih v Evropi, ki so fotografovo ime katapultirale v vrh poznavalcev umetnosti po svetu.
Kako poteka izbor sodelujočih in kaj ponuja letošnji program?
Sodelujoče glasbenike izbereta kuratorja programa Selman Čorović in Mitja Petrovič. Pomemben premislek je, da se mednarodni glasbeniki še niso predstavili v Sloveniji, torej da gre pri nastopu za premierno predstavitev avtorja, pri slovenskih izvajalcih pa se poudarja predstavitev novega repertoarja. Tako da je vse, kar obiskovalci slišijo na Pianopolisu, slišano prvič. Letos bodo v Stolpu Škrlovec nastopili Joep Beving (NL), Drago Ivanuša (SI), Shida Shahabi (IR/SE) in Zlati pianisti (SI): Lara Oprešnik, Matija Drofenik, Urban Stanič, Nastasja Češnjevar Ušumović, Vid Ibic, Pia Landeker in Tobija Avšič. Z aprila 2019 izdanim solo albumom Henosis Nizozemec Joep Beving zaključuje trilogijo, ki jo je pod okrilje vzela legendarna nemška založba Deutsche Grammophon. Beving raziskuje nova območja ter se spogleduje z orkestralnimi in elektronskimi zvoki. Njegova drzna preprostost navdušuje poslušalce po vsem svetu ter velja za enega od najbolj poslušanih postklasičnih pianistov na svetu. Drago Ivanuša je eden od najdejavnejših slovenskih skladateljev. Njegova glasba je ekspresivna in nepredvidljiva, z močno in natančno dramaturgijo ter vznemirljivo vsebino. Je navdušen improvizator, hkrati pa se njegova glasba napaja tako pri starih, predvsem baročnih, kot tudi skladateljih sodobnega časa. Shida Shahabi je mlada pianistka iranskih korenin, živeča na Švedskem. V Kranj prihaja s prvencem Homes, izdanim za založbo 130701 / FatCat Records. Njena glasba nastaja v iskanju preprostega, skromnega in razmišljujočega izraza. Glasbene krajine Shide Shahabi so romantične, na trenutke klasične, tudi vedre, vsekakor pa iskrene in nepretenciozne. Zlati pianisti, Lara Oprešnik, Matija Drofenik, Urban Stanič, Nastasja Češnjevar Ušumović, Vid Ibic, Pia Landeker in Tobija Avšič, bodo 15. septembra nastopili na klavirskem maratonu v Stolpu Škrlovec. Zlati pianisti so zmagovalni pianisti 48. tekmovanja slovenskih glasbenikov, ki so praviloma pozneje nosilci glasbenega življenja v Sloveniji.
Kakšen je bil lanski odziv poslušalcev/izvajalcev/organizatorjev na dogodek?
Odziv je bil resnično izjemen, verjetno gre, kar lahko rečemo že po prvi ediciji, za enega od najbolj uspešnih in pozitivno sprejetih glasbenih dogodkov v organizaciji Layerjeve hiše pa tudi v Kranju in okolici. Že z lansko junijsko ulično akcijo, ko smo napovedali prihajajoč septembrski vrtinec klavirskih koncertov, smo dobivali zelo lepe komentarje. Po koncertih v Stolpu Škrlovec, ki je res tako akustično kot prostorsko zelo primeren za klavirske zvoke, pa se je zasidralo vsesplošno mnenje, da je Pianopolis preprosto treba obiskati tudi letos.
Nam zaupate še želje in načrte za prihodnost?
Nadaljevati želimo začrtano smer in se osredotočiti na tri odlične večere klavirskih koncertov v sredini septembra. Kranj želimo pozicionirati kot mesto klavirja in se v prihodnosti več igrati tudi z lokacijami. Upamo na več klavirskih zvokov tudi čez leto. Ne samo pri nas in v Kranju, temveč povsod! Klavir je namreč res izjemen inštrument.
Aleksandra Gartnar
Dodaj komentar