Iz tiskane izdaje (izid: 23. december 2024)
»Najpomembnejše je sozvočje medčloveških odnosov«
Maja Kojc, vodja glasbene produkcije in umetniška vodja Simfoničnega orkestra RTV Slovenija
Na Akademiji za glasbo v Ljubljani je študirala oboo pri Božu Rogelji in nato končala podiplomski študij na Univerzi Mozarteum v Salzburgu. Leta 1993 se je kot solo oboistka pridružila Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija in leta 2012 postala njegova umetniška vodja. V tednih pred drugim koncertom abonmaja Kromatika se je bilo z njo najlaže pogovarjati kar preko elektronske pošte, saj je, kot je povedala v intervjuju, delo njen način življenja. In kako bi lahko bilo kakorkoli drugače, ko pa je dejavnost Glasbene produkcije RTV Slovenija tako razvejana in raznovrstna. Obsega namreč delovanje Simfoničnega orkestra RTV Slovenija, ki bo v letu 2025 praznoval svoj 70. jubilej, Big Banda RTV Slovenija, ki bo leta 2025 obeležil že 80-letnico delovanja, ter Otroškega in Mladinskega zbora RTV Slovenija, ob čemer vsi štirje sestavi neprestano presegajo meje uveljavljenih žanrskih opredelitev ter z neverjetno vsestranskostjo blestijo tako doma kot v tujini.
Po obdobju pandemije, ki je nedoumljivo posegla v delovanje akterjev na področju glasbene umetnosti, se je delovanje Glasbene produkcije RTV Slovenija vrnilo v ustaljene tirnice. Če se uvodoma najprej dotaknemo Simfoničnega orkestra RTV Slovenija in njegove koncertne sezone 2024/25. To bo bistveno zaznamoval predvsem njegov novi šef dirigent Lio Kuokman. Zakaj ste na ta položaj imenovali prav njega in kaj si obetate od sodelovanja z njim?
Lio Kuokman je pred to sezono pri nas gostoval dvakrat. Decembra 2022 se ni predstavil zgolj kot dirigent, temveč tudi kot izvrsten pianist. Februarja letos pa je z našim orkestrom ponovno izvedel čudovit koncert. Prav neka posebna kemija je med njim in glasbeniki in tako rekoč istočasno, ko sem ga nameravala povabiti kot šefa dirigenta, je to željo izrazil tudi sam. Izjemen umetnik je in nadvse prijeten človek, ki glasbenike v orkestru spoštuje brez kančka vzvišenosti ali nadutosti. Zagotovo bo zelo pozitivno vplival na kakovost orkestra in tudi na njegov ugled v svetu.
Ime Lia Kuokmana bo torej dopolnilo zveneči seznam preteklih šefov dirigentov Simfoničnega orkestra RTV Slovenija. Ali lahko hkrati njegovo imenovanje morda vzporejamo s trenutnimi svetovnimi trendi, glede na katere se mnogi orkestri odločajo priložnost za tesnejše sodelovanje ponuditi prav mladim, vzhajajočim dirigentom, medtem ko se oddaljujejo od arhetipskega maestra z bolj avtokratično osebnostjo?
Morda se res kaže podobnost s svetovnimi trendi, kar pa nikakor ni bilo naše vodilo. Prepričana sem, da smo Lia Kuokmana spoznali v pravem trenutku in da je to najboljše, kar se je orkestru lahko zgodilo. Osebno me avtokratski dirigenti nikoli niso prepričali in me veseli, da jih je vedno manj.
Poleg tega ste letos jeseni za stalnega gostujočega dirigenta orkestra imenovali Davorina Morija. Kako bo delovanje orkestra zaznamovalo sodelovanje z njim?
Davorin Mori je odličen in zelo fleksibilen dirigent, kar je za delo z našim orkestrom zelo pomembno. Izvajamo namreč žanrsko zelo raznoliko glasbo. Veseli smo, da lahko tesneje sodelujemo z mladim domačim dirigentom, ki v delo orkestra vnaša dodatno stabilnost.
Vrniva se morda zopet k abonmaju Kromatika. Kako je potekala izbira programa za njegovo letošnjo sezono in kateri atributi ga po vašem mnenju v primerjavi z drugimi podobnimi abonmaji še posebej odlikujejo?
Sezono Kromatike sva oblikovala skupaj s šefom dirigentom, pa tudi z urednikom na Programu Ars, Primožem Trdanom, se pogosto posvetujem. Primož pred vsakim koncertom Kromatike pripravi zelo zanimiv prispevek za podkast Dan pred koncertom. Seveda program do neke mere prilagodimo tudi željam solistov in gostujočih dirigentov. Pomembno se mi zdi, da so koncerti raznoliki in barviti, da se predstavijo tudi mladi solisti in dirigenti. Svežina prija tudi občinstvu. Moram pa omeniti, da je orkester številčno precej okrnjen, da naša finančna situacija ni lahka, kar nas pri izbiri repertoarja omejuje.
V prvi polovici leta 2025 se na odre vračajo priljubljene Mozartine, ki so lani potekale v nekoliko okrnjeni izvedbi. Nam lahko že razkrijete kakšne podrobnosti njihove nove edicije?
V prvih treh mesecih leta 2025 se bodo odvile štiri Mozartine. Kot solisti se bodo predstavili glasbeniki iz našega orkestra, ki so programe tudi zasnovali. Slišali bomo dela Bacha (očeta in sina), Mozarta, Suka, Dvořaka in celo Mahlerja. Koncerti bodo brez dirigenta, kar v manjših zasedbah glasbenike še toliko bolj poveže in jim predstavlja poseben izziv. Koncertna mojstrica bo Jerica Kozole, ki se bo predstavila tudi kot solistka, poleg nje pa se bodo kot solisti predstavili še Beti Bratina, sopranistka, ki sicer v orkestru igra violino, violončelista Gregor Fele in Maruša Bogataj Turjak, flavtistka Irena Kavčič in čembalist Tomaž Sevšek (kot gost).
Poleg simfoničnega orkestra se RTV Slovenija seveda ponaša tudi s svojim vrhunskim big bandom, ki se med drugim občinstvu v živo predstavlja na povsem svojem abonmaju, abonmaju BigBand@SiTi, ki ga soorganizirate s SiTi Teatrom BTC Ljubljana. Letošnja sezona cikla bo že deseta, kar verjetno nakazuje, da ste s tem abonmajem uspešno nagovorili občinstvo, željno kakovostnih jazzovskih večerov.
Big Band RTV Slovenija je eden najstarejših takšnih sestavov na svetu in edini profesionalni jazzovski orkester pri nas. SiTi Teater je gotovo primerno prizorišče tudi za ekskluzivne jazzovske dogodke, saj ponuja določeno intimo. Big Band ima tudi novega umetniškega vodjo, to je Matjaž Mikuletič.
In potem so tukaj še pevski zbori RTV Slovenija, torej otroški in mladinski pevski zbor, ki prav tako izjemno uspešno delujeta in o katerih na vaši spletni strani piše: »Če jih boste vprašali, kaj jim je najbolj všeč v zboru, vam bodo povedali, da najraje nastopajo.« In kljub mladim pev cem, zaposlenim s šolo in drugimi hobiji, ta dva pevska sestava koncertirata res pogosto, pri čemer sodelujeta s pestrim naborom glasbenikov in se preizkušata v petju najrazličnejših glasbenih zvrsti, drži?
Drži. Zbora imata lepo tradicijo in ugled. Po dveh bogatih desetletjih sta po Tomažu Pirnatu in Anki Jazbec vodenje zborov prevzeli Alenka Podpečan, ki vodi mladinski zbor, in Martina Burger, ki vodi otroškega. Za oba zbora je posebno doživetje, kadar nastopata z orkestrom na televiziji. Naj omenim, da je sodelovanje v enem ali drugem zboru za pevce brezplačno, kar v današnjem času ni samoumevno.
Tisa Mrhar
/…/