Iz tiskane izdaje (izid: 23. december 2024)
Valentina Turcu: “Balet lahko seže onkraj, kamor dramsko gledališče ne more.”
Več kot 230 let je minilo od prve beneške baletne uprizoritve Shakespearovega Hamleta s koreografijo in glasbo Francesca Clerica, učenca Jeana-Georgesa Noverra. V tem prispevku so omenjene le nekatere pomembnejše baletne postavitve od številnih na različno glasbo in izvedbe slovenskega baletnega ansambla SNG Opere in balet Ljubljana. 20. februarja pričakujemo novo postavitev po koreografski zamisli Lea Mujića.
Hamlet na svetovnih odrih
Med prve mednar odno znane postavitve spada Hamlet Bronislave Nijinske, uprizorjen leta 1934. Legendarna koreografinja in plesalka je v pariški Operi predstavila svojo različico na glasbo Liszta, Bacha in Palestrine ter sama odplesala Hamleta. Londonski Sadler’s Wells Ballet je med vojno, ko so bila zaradi bombardiranja gledališča odpovedane operne predstave, leta 1942 uprizoril Hamleta v koreografski zasnovi Roberta Helpmanna na glasbo Čajkovskega. Helpmann je bil Hamlet, Margot Fonteyn pa Ofelija. Predstava je bila obnovljena leta 1964 v londonskem Kraljevem baletu (prej Sadler’s Wells Ballet). Hamleta in Ofelijo sta plesala Rudolf Nurejev in Lynn Symour. Svojo koreografsko zamisel sta v Bavarski državni operi leta 1950 uprizorila Viktor in Tatjana Gsovski, pozneje še v berlinski Me stni operi.
Ruski plesalec Konstantin Sergejev, umetniški vodja in koreograf baleta v gledališču Kirov (Mariinski balet), je v tedanjem Leningradu leta 1970 koreografiral svojo različico, v kateri je Hamleta plesal Mihail Barišnikov. Plesalec, ki se je rodil v Rigi v tedanji latvijski republiki Sovjetske zveze, je leta 1974 na gostovanju v Kanadi zaprosil za politični azil.
John Neumeier, danes med vodilnimi koreografi zaradi monumentalnega opusa, s Hamletom ni imel sreče. Čeprav se je ukvarjal z njim in ga štirikrat predelal, priznava, da ni povsem prodrl v njegovo bistvo. Neumeier, znan po svojih baletih, ki temeljijo na literarnih temah, je od Coplanda prejel dovoljenje za uporabo glasbe iz Konotacij, Klavirskih variacij in Klavirske fantazije za balet Padec Hamleta (Afera Hamlet). Ameri- ški baletni teater (American Ballet Theater) ga je uprizoril v New Yorku 6. januarja 1976. Kljub baletnim zvezdam v glavnih vlogah (Hamlet – Mihail Barišnikov, Ofelija – Gelsie Kirkland, Gertruda – Marcia Haydée in Klavdij – Erik Bruhn) zaradi neučinkovite Neumeierjeve koreografije delo ni bilo dobro sprejeto. Kritik Bob Micklin pa je menil, da Coplandova »bodeča, nemirna glasba« v dvanajstonski tehniki zelo dobro odraža zgodbo baleta. Izvedba je bila ponovljena v Københavnu, Stuttgartu in Hamburgu.
Leta 2022 je bil Hamlet na Edinburškem festivalu koreografska stvaritev Petra Schaufussa. Slavni britanski igralec sir Ian McKellen v podvojeni baletno-dramski vlogi Hamleta je po glasu in deklamaciji prekašal baletni ansambel.
Veliki odziv uprizoritve Hamleta Valentine Turcu s plesalci baletne skupine Béjart Lausanne v Lozani leta 2024
Na julijski premieri je 40 plesalcev skupine Béjart Ballet Lausanne izvedlo izjemno predstavo pred razprodano dvorano Théâtre de Beaulieu. 1600 gledalcev je s stoječim aplavzom nagradilo svetovni premieri Hamleta Valentine Turcu in Rapsodije v modrem Giorgia Media, na sporedu je bil še znameniti Bolero Mauricea Béjarta v izvedbi Juliena Favreauja. Prav Favreau je bil nato septembra imenovan za novega direktorja baletne skupine Béjart Ballet Lausanne.
Odziv na predstavo v medijih
»Spektakularni večer je začel Hamlet slovenske koreografinje Valentine Turcu. Balet, navdihnjen z delom Williama Shakespeara, raziskuje temne kotičke človeške duše in se potaplja v srce norosti. Delo je izvajalo 11 plesalcev. Ti so ustvarili hipnotično vzdušje zapeljevanja in izdaje. Glasba Maxa Richterja, Muse in Cigarettes After Sex je bila čudovit poklon nekdanji plesalki BBL; klasično delo s sodobnim pridihom.
Italijanski koreograf Giorgio Media je nato predstavil svojo Rapsodijo v modrem. To je bilo njegovo drugo sodelovanje s plesalci BBL po Labodji pesmi iz leta 2016. Rapsodija je postavljena na znamenito partituro Georgea Gershwina. Media razvija nove plesne oblike in izraža nov jezik. Večer je sklenil znamenit Ravelov Bolero Mauricea Béjarta. Favreau, ‘Melodija’ v središču rdeče mize, očarljiv interpret čutnega, živalskega plesa, in plesalci ob mizi, ki simbolizirajo ritem Ravelove partiture.«
Slovenska plesna stvaritev Hamleta na ljubljanskem baletnem odru leta 1975
Pred petdesetimi leti se je mnogim znamenitim baletnim postavitvam Shakespearovega Hamleta pridružil slovenski koreograf Henrik Neubauer s svojo različico, ki jo je predstavil na ljubljanskem baletnem odru. Zasluga za uprizoritev Neubauerjevega Hamleta gre takratni vodji baleta Bredi Šmid in Vladimirju Koblerju, direktorju in /…/
Breda Pretnar
p