27. marec 2020
Sejem Classical: NEXT 2020 v Rotterdamu je odpovedan, zato se glasovanje za nagrado Innovation Award, ki izpostavi najizvirnejše glasbenoizobraževalne programe, seli na splet. Predstavljamo deset finalistov.
»Against the Grain Theatre« je kanadska operna družba, ki na izviren način omogoči uprizoritve oper na nenavadnih prizoriščih. Kot vemo, je Kanada prostrana dežela in doživetje operne predstave je mogoče le v velikih mestih v prestižnih opernih dvoranah. Da pa bi lahko dosegli vse ljubitelje opere in tudi poskrbeli za operno družino prihodnosti, je potrebno ubrati drugačne poti. In prav družba »Against the Grain Theatre« se je odločila, da najde pot do občinstva tam, kjer ga najmanj pričakujemo. Namreč v lokalih širom po deželi. Med zadnjimi uspešnimi predstavami je bila tako La Bohème, ki so jo izvajali le po kanadskih krčmah te prostrane dežele.
Flavia Furtado je direktorica brazilskega opernega festivala Amazonije. Podobno kot kanadska družba, je tudi Flavia Furtado želela razširiti prostor za operno uprizarjanje in omogočiti obisk operne predstave širšemu krogu obiskovalcev ter predvsem opozoriti na velik pomen, ki ga ima lahko opera. Ustanovila je mrežo opernih hiš Brazilije in v povezavi z južnoameriško opero ustvarila prostor, kjer lahko profesionalci s tehtnimi argumenti opozarjajo na družbeni, ekonomski in kulturni pomen tega žanra. Flavia Furtado opozarja predvsem na pomembnost institucionalnega povezovanja gledališč in na dialog, ki ga lahko ti skupaj ustvarijo za boljšo družbo.
Mladi nemški team kultursegel je razvil edinstveni program, s katerim želi v prihodnosti v svoji regiji Mecklenburg- Zahodna Pomeranija pospešiti ustanovitev glasbene akademije. Ta daljnoročni načrt podjetno uresničuje z glasbenimi delavnicami na šolah, glasbenimi šolskimi izleti in organizacijo instrumentalnih ansamblov.
Liza Lim in skupina Skladateljice ustvarjajo na konservatoriju za glasbo v Sydneyu je opozorila na, v tej državi še vedno navzočo težavo, omejene možnosti za ženske- skladateljice. Čeprav je prav v zadnjih letih gibanje žensk ustvarjalk v porastu, je Liza Lim s svojo skupino zaznala, da imajo glasbenice premalo možnosti za izvedbo in uveljavitev. Program na Konservatoriju v Sydneyu je izbranim ustvarjalkam različnih starosti, barve in umetniških praks omogočil dvoletni študij in na ta način poskrbel za njihovo boljšo uveljavitev v prihodnosti.
Program With One Voice Matta Peacocka je začel delovati v času olimpijskih iger v Londonu 2012. leta. Plemenito poslanstvo – omogočiti brezdomcem možnosti ustvarjanja na področju glasbe in gledališča – je zaživelo z »volilno naravnanim« imenom enakovredni »glas«. Program pomaga brezdomcem pri pridobivanju veščin tako na področju glasbe, gledališča in predvsem pri graditvi zaupanja in občutka za skupnost. Od lanskega aprila dalje se je dejavnost razmahnila in dobila svoj domicil v samostojni organizaciji With One Voice.
Ansambel Nevis iz Velike Britanije je še eden izmed orkestrov, ki prisega na delovanje zunaj tradicionalnih koncertnih prizorišč. Slišimo ga lahko na ulici, v zavetiščih za brezdomce, v zaporih, šolah in številnih krajih, ki bi jih težko povezali s koncertno dejavnostjo. V kratkem obdobju delovanja je ansambel že pripravil gostovanje na Hebridih in poglobil ustvarjalne vezi s škotsko dobrodelno organizacijo.
Med posebej izvirnimi programi je prav gotovo finski Partones, ki razvija alternativno metodo gradnje glasbenih instrumentov. Tradicionalni glasbeni instrumenti uporabljajo materiale, ki danes sodijo na področje zaščitenih in ogroženih vrst, kot npr. ebenovina, slonovina ali celo palisander. Nova gibanja na področju ekologije pa postavljajo čedalje več vprašanj tudi o vzdržnostnih in trajnostnih materialih ter seveda o uporabi materialov, ki ne bodo ogrožali okolja. Program Partones je eden izmed njih in na svojem področju orje pravo ledino. Z izjemno naprednim razmišljanjem so njegovi ustvarjalci že oblikovali tridimenzionalno strukturo lesa, ki bi lahko nadomestil materiale izdelane iz živali in zaščitenih naravnih snovi, hkrati pa zadostil akustičnim zahtevam ter možnostim uporabe posameznih glasbil. Morda pa so prav ti izumi prava pot za izdelovanje instrumentov v prihodnosti?
Na področja ekologije lahko uvrstimo tudi francoski program Récupscène. Kot nakazuje ime, izvirna iniciativa opozarja na možnost vnovične uporabe scenskih elementov, posebej scenskih rekvizitov, luči, avdio in video opreme. »Reduce, reuse, recycle« – slogan »omeji, znova uporabi, recikliraj« znan predvsem iz modne industrije – so francoski podjetniki uporabili predvsem v svetu zabavne industrije, seveda pa si močno želijo, da bi imeli več posnemovalcev tudi na področju klasičnega gledališča in opere.
Čedalje večje število samostojnih glasbenih ustvarjalcev se vedno bolj sooča s perečim vprašanjem organizacije samostojnega koncerta oz. iskanjem prizorišč, kjer bi lahko nastajali njihovi novi, neodvisni projekti. Splendor Amsterdam odgovarja na te težave s podjetniško pobudo. Petdeset nizozemskih glasbenikov je poiskalo prizorišče, vanj investiralo 1000€ in tako za leto dni pridobilo prostor za svoje projekte, kakor tudi za svoje občinstvo. K soudeležbi je bilo naprošeno tudi občinstvo in ti so se na klic odzvali z donacijami in svojimi prispevki, ter tako postali del skupnih prizadevanj za uresničitev sanj nadarjenih ustvarjalcev.
Polno doživetje koncerta klasične glasbe omogoča le koncert v živo v akustični dvorani. In kot vedo tudi raziskovalci s finske univerze Aalto, ki jih vodi Taipo Lokki, pot do akustične dvorane ni vedno lahka. Njihova metoda raziskovanja razširja vedenje z zanimivo metodo vzporejanja psihološkega fenomena doživetja glasbe ter samim doživetjem akustike koncertne dvorane, izvirni ideji pa naj bi bili zgled prehrambena industrija in proizvajalci vin. Finski simulator simfoničnega orkestra naj bi tako predvsem pomagal pri načrtovanju koncertnih dvoran, namenjenih za doživetje simfonične glasbe.