Novice

Bolšój teáter: Kako preživeti pandemijo covida-19

Iz tiskane izdaje (izid: 26. junij 2020)

Ko se je po svetu začela širiti novica o žarišču nevarnega bolezenskega virusa v kitajskem mestu Vuhan v pokrajini Hubej ter nagli širitvi zunaj Kitajske, so nekatere evropske države takoj razglasile epidemijo koronavirusa. Zaradi bližajoče se nevarnosti so v Italiji že konec januarja objavili epidemijo z varnostnimi ukrepi, konec februarja sta sledili Avstrija in Litva, pri nas 12. marca. Po odloku Rusije je moskovski Bolšój teáter 15. marca po zadnji predstavi zaprl gledališče, 10 dni za tem so nehali delati.

V ruskem časopisu Kommersant so 10. aprila v daljšem intervju z Vladimirjem Urinom, glavnim direktorjem Bolšój teátra, razkrili težave, nastale zaradi zaprtja gledališča zaradi nevarnosti koronavirusa, in kako bo po koncu epidemije Bolšój nadaljeval delo. Urin je predstavil najboljši možni scenarij, nemoten začetek septembra z novo sezono. O najslabšem scenariju noče razmišljati, če jim ne bi uspelo, bi to lahko uničilo obstoj teatra. Glede na nepredvidljiv potek epidemije pred koncem sezone pa meni, da predstav skoraj ne bo mogoče izvesti ne v juniju ne v juliju. Zaradi epidemije so morali odpovedati dogovorjena gostovanja, marca gostovanje Opere v Toulousu in Parizu, konec maja turnejo Baleta v Washingtonu in Chicagu, celo novembrsko gostovanje na Japonskem.

Zaradi odpovedanih gostovanj in načrtovanih ter razprodanih predstav bo do konca sezone na čakanju 3500 zaposlenih (baletni ansambel ima 250 plesalcev). Plačila za marec so bila izplačana v celoti, do konca epidemije pa bodo odvisni od državnih sredstev, ker ne morejo računati na načrtovani izkupiček od vstopnic, ki bi znesel približno 2,7 milijarde rubljev (približno 34 milijonov evrov, op. a.). Za vsak dan zaprtja Bolšój teátra to pomeni 114 tisoč ameriških dolarjev dnevne izgube. Po končani epidemiji bo v sezoni težko napovedati termin izvedb repertoarja. Direktor posebej omenja pet glasbenih programov na Komornem odru (Камерная сцена им. Б. А. Покровскогоa), serijo krajših baletov, baletno premiero Mojster in Margareta na Novem odru (Новая сцена), torej neizvedene napovedane predstave. Urin ob tem dodaja, da so bila že porabljena velika sredstva za uprizoritev nove postavitve Mozartove opere Don Giovanni na Zgodovinskem odru (Историческая сцена). Posebej je izpostavil tudi težave pri datumu izvedbe premiere in nadaljnjih predstav. Nosilec glavne vloge, svetovno znani basist Ildar Abdrazakov, je bil že pred tem dogovorjen za prihodnjo sezono doma in v tujini, ravno tako druge zasedbe in gostujoči solisti, kar je odvisno od tega, kdaj bo preklicana epidemija v drugih deželah.

Med epidemijo so bili pevci, plesalci in glasbeniki prepuščeni sami sebi in so morali vaditi v izolaciji. Težko si je predstavljati, kako bo plesalcem uspelo vzdrževati tehnično kondicijo. Na srečo je v Moskvi prisotna večina mednarodnih ruskih opernih zvezd, baritonista Igor Golovatenko in Elčin Azizov, sopranistke Dinara Alijeva, Ana Aglatova, Ana Nečajeva in mezzosopranistka Agunda Kulajeva.

Naj osebno dodam, da so plesalci povsod po svetu v izredno težkem položaju. Kako obdržati plesno tehniko v neprimernih razmerah v domačem okolju? Ko spremljamo plesalce po spletu, vidimo, kaj se dogaja. Težko si je predstavljati, kako lahko vadijo v domači izolaciji. Največ, kar lahko izvajajo, so vaje z raztegovanjem, da bi obdržali gibljivost telesa. Izvajanje različnih »grand jetés« ali drugih zahtevnih tehničnih baletnih skokov in vrtenj na malem prostoru na neustreznih tleh je iluzorno. Ker je bil pri izvedbi baleta Mojster in Margareta angažiran umetniški tim slovenskih umetnikov, sem poizvedela pri Edwardu Clugu, kdaj so nehali vaditi zaradi pričakovane epidemije v Rusiji. Koreograf Clug, ki je tudi avtor libreta in izbora glasbe Dmitrija Šostakoviča ter Alfreda Šnitkeja, je postavitev in vaje začel januarja z dvema zasedbama glavnih vlog, vlogo Margarete s plesalkama O. Smirnovo in E. Kristanovo, vlogo Mojstra pa s plesalcema D. Savinom in A. Ovčarenkom.

Marko Japelj je že pripravil sceno, Leo Kulaš pa kostume. Premiera je bila napovedana za 21. maj in je bila že razprodana. Zaradi epidemije so nehali vaditi, o nadaljevanju vaj pa do konca maja še ni bil obveščen. Ob intervjuju je Urin izpostavil sodelovanje, koprodukcijo z Metropolitansko opero. Operi Saloma in Lohengrin bi bili premierno izvedeni v Bolšóju, nato pa v Metropolitanski operi, kjer bi ta v koprodukciji premierno izvedla opero Aida, nato pa bi jo izvedli v Bolšóju. Zaradi pandemije Metropolitanski operi ne bo uspelo izvesti Aide. Peter Gelb je predlagal, da bi tudi Aido prvi premierno izvedel Bolšój. Urin upa, da bo februarja 2021 premiera Salome in Lohengrina, o Aidi pa bi se dogovorili pozneje.

Pred leti sta se direktorja obeh gledališč Vladimir Urin in Peter Gelb dogovorila za sodelovanje med letoma 2020 in 2022 s koprodukcijo pri operah Aida, Saloma in Lohenrin. Čeprav takrat niso dorekli sestave ustvarjalnega tima, so se dogovorili, da bo Aido režiral Michael Mayer, Salomo nemški režiser Claus Guth, Lohengrina pa Phelim McDermott, ki se je proslavil z režijo opere Satyagraha Philipa Glassa. V New Yorku bi predstave dirigiral glasbeni direktor Metropolitanske opere Yannick Nézet-Séguin, v Moskvi pa šef dirigent Bolšója Tugan Sohiev. Vse glavne vloge bi v New Yorku in v Moskvi pela Anna Netrebko.

Breda Pretnar

Dodaj komentar

Klikni za oddajo komentarja