Svetovni zbor mladih je projekt Mednarodne zveze za zborovsko glasbo (International Federation for Choral Music IFCM), ustanovljen leta 1989 z namenom združevanja izjemnih mladih pevskih talentov z vsega sveta za letno koncertno turnejo. Letošnjo zasedbo sestavljajo alumni Svetovnega zbora mladih, pevke in pevci, ki so v projektu že sodelovali med letoma 2016 in 2019. Po intenzivnih vajah se bodo srečali na začetku junija ter izvedli koncertno turnejo z nastopi v Grožnjanu na Hrvaškem, Budimpešti in Veszpremu na Madžarskem ter Ljubljani (koncert bo v petek, 9. junija, ob 18. uri, v Dvorani Julija Betetta na Akademiji za glasbo).
Aljaž Bastič, tenorist
1. dan: sobota, 3. junij
Zdi se kot včeraj, ko sem leta 2019 nazadnje sodeloval v imenitnem projektu z imenom Svetovni zbor mladih (SZM). V projektu, pri katerem ob uvodnem pozdravu (že več kot trideset let) slišimo: “Welcome to the World Youth Choir, the project that will change your life”. Projekte leta 2020 (Nemčija) in 2021 (Texas, ZDA) so odnesli vsem poznani razlogi in tudi tokratno srečanje, t.i. skrajšana “alumni” izvedba SZM ni bila imuna na težave, saj bi po prvotnih načrtih morala potekati v Avstriji in na Madžarskem, po finančnih težavah pa je bil projekt prestavljen v Grožnjan (GM Hrvaške), Ljubljano (JSKD) ter Budimpešto oz. Veszprém (GM Madžarske). Prvotno bi izvedbo tudi morala umetniško voditi slovenska dirigentka Martina Batič, a sta zaradi njenih drugih angažmajev mesto dirigentov prevzela Zoltán Pad (Madžarska) ter Petra Grassi (Slovenija/Italija). No, skoraj, saj je bila Petra Grassi zaradi osebnih razlogov na žalost prisiljena sodelovanje odpovedati zgolj nekaj dni pred pričetkom (v četrtek) – ko so bili nekateri pevci že na poti. Tako je njeno mesto delno prevzel slovenski dirigent Sebastijan Vrhovnik, ki je v izjemno kratkem času prevzel izvedbo dveh skladb, sodeluje tudi pri korepeticijah in vajah drugih skladb. In to je samo začetni dokaz, kako vztrajen in odporen je Svetovni zbor mladih.
Pred prvim dnem me je skrbelo, kako se bom na projektu počutil. Tokratni termin je nenavadno zgoden (praviloma SZM poteka med poletnimi meseci), vsi pevci (ki smo torej brez izjeme že sodelovali pri preteklih izvedbah projekta in smo zato tudi že malce starejši) smo prileteli od svojih drugih obveznosti in se brez izjeme k njim tudi vračamo. Tako sem tudi sam imel težave z vzpostavitvijo pričakovanja in vznemirjenja, ki po navadi doprinese k posebnemu doživljanju tega projekta. Trenutek, ko sem znova vedel, da je to to– da je to res pravi Svetovni zbor mladih? Klišejsko, ampak takrat, ko smo prvič zapeli skupaj – južnoafriško Swilohini (neuradna himna zbora) – ker je trajala ravno prav dolgo (samo tri ali štiri ponovitve refrena – občutek za zdravo trajanje sentimenta), ostali smo v kulturnem obsegu jakosti (odgovornost do svojega glasu in kvalitete projekta) in na koncu brez posebnega znaka naredili decrescendo in popoln ritardando (občutek za skupnost, za sopevca; zavedanje, da tega projekta ni brez globokega sodelovanja). Sobotni večer se je zaključil okoli polnoči s prihodom še zadnjih pevcev – in projekt se lahko prične.
2. dan: nedelja, 4. junij
Tudi, če se z orientacijo gledate še tako postrani, je Grožnjan pravi kraj za vas – ravno prav velik, da lahko najdete kotiček zase in ravno prav majhen, da se v njem res ne morete izgubiti. Pevci smo nastanjeni v štirih različnih apartmajih (vsi so v lasti GM Hrvaške), vadimo v koncertni dvorani ob cerkvi in vhodu v mesto, sekcijske vaje imamo lahko še v drugih prostorih GM. No, zajtrk, kosilo in večerjo pa imamo na najlepšem kraju – na vzhodnih obronkih vasice s čudovitim razgledom na Istro. Tako že na prvo vajo prispemo navdahnjeni in pripravljeni. Preletimo kar nekaj skladb, kar je tudi glavna poanta prvega dneva vaj – če le gre, priti čez repertoar. Zoltán Pad je izvrsten dirigent z izjemno pozitivno energijo in močnim fokusom. Tišino in koncentracijo doseže brez kakršnihkoli posebnih prijemov – pa tudi sicer je pri pevcih SZM-ja odgovornost do resnega dela na prvem mestu. Skladbo zapojemo prvič – ko jo zapojemo drugič, je večina težav, ki so bile prisotne ob prvem izvajanju, že samodejno odpravljenih. Je dirigent podal nov komentar? Pri ponovitvi je v celoti upoštevan. Za ilustracijo – po večerni polurni vaji skladbe Ta na Solbici s Sebastijanom Vrhovnikom, ki s svojo predanostjo in profesionalnostjo vedno znova navdušuje, je ta že zazvenela in potrebuje le še nekaj popravkov (in učenje na pamet), pa bo pripravljena na izvedbo.
Večer in ta zapis zaključujem še s številnimi idejami, ki bi jih lahko zapisal – pa bodo prihodnji dnevi ponudili še več kot dovolj priložnosti za vse. Za zaključek pa del pogovora, ki sva ga imela s sopevko iz Nemčije Meggi – eden izmed izvrstnih SZM dirigentov preteklih let je pred zaključnim koncertom dejal, naj ne dopustimo, da bi naš fokus prekinila čustva oz. čustvovanje. Čustvuje naj publika – mi pa moramo biti absolutno zbrani, je dejal. Ta misel se mi je tekom let pogosto vračala in sem jo zelo ponotranjil, saj sem se z njo strinjal. A s časom sem bolj in bolj spoznaval, da na ta način enostavno ne morem dobiti tistih rezultatov (bodisi kot dirigent od pevcev bodisi kot pevec v zboru) v muzikalnem smislu, ki jih iščem. Z Meggi sva se strinjala, da te izvedba na koncertu absolutno mora zanesti, premakniti in si moraš dovoliti, da čustvuješ tudi kot izvajalec na odru. To naj seveda ne bo opravičilo za delo, ki ni bilo opravljeno pred koncertom – če pa je bila priprava dobra, je na koncertu potrebno samo še poleteti … In Svetovni zbor mladih to obvlada.
3. dan: ponedeljek, 5. junij
Esik eső, esik! Po Madžarsko: (Poglej,) dežuje! Ponedeljek nam je namenil obilo deževja – tako v naravi kot v notni literaturi – ko v Kodályjevi skladbi Norvég Leányok pojemo o deklicah iz “Balholma”, jih opisujemo kot dekleta z nasmeški na obrazih, ki pa se nikoli ne zasmejejo – nosijo pa čudne, visoke trikotne kapice, po katerih dežuje v osminkah in na koncu tudi v beta akordih
/…/
Repertoar skrajšane edicije Svetovnega zbora mladih 2023 sestavlja petnajst skladb v sedmih jezikih. To sicer ni rekord – v preteklih letih smo grizli v še več različnih jezikov – pa vendar tudi to za marsikoga, četudi profesionalnega pevca, predstavlja izziv.
/…/
4. dan: torek, 6. junij
Čeprav vadimo šele tretji dan, je napočil čas za prvi (manjši) koncert. Manjši koncert razumemo kot enourni samostojni koncert v cerkvi, kjer sicer izvajamo samo deset skladb, ki pa skupno nanesejo za eno uro sporeda. Dopoldanska vaja je namenjena hitrim popravkom koncertnega programa, po kosilu pa opravimo še celovito generalko – repertoar prepojemo v celoti.
/…/
Župnijska cerkev sv. Vida, Modesta in Krešencija, v kateri nastopamo, izvira še iz srednjeveških časov, v sedanjo baročno podobo pa je bila obnovljena v 18. stoletju. Prostora za zborovsko postavitev je malo. Dekleta se razporedijo v eno strnjeno vrsto pred, fantje pa za oltar. Koncert oglašujemo zmerno, saj po dveh dnevih in pol vaj seveda še nismo polno pripravljeni na sproščen in “pravi” koncert.
/…/
5. dan: sreda, 7. junij
Sredino jutro mine v duhu refleksije večera (nekaj po polnoči je vzšla magično oranžnordeča luna) in odhoda proti Ljubljani. Debata na avtobusu kmalu zamre, saj vsakomur prija dodaten počitek. Nekateri tudi vadijo (in že odpravljajo svoje napake preteklega večera), nekateri se pogovarjajo, tretji pozorno poslušamo zvočni posnetek minulega koncerta in pišemo dnevnik.
/…/
Po večerji pripravimo Večer zvezd (All Stars Evening), tradicionalni dogodek, ki prikaže najboljše glasbene točke posamezne države, glasovne sekcije ali naključne skupine prijateljev.
/…/
6. dan: četrtek, 8. junij
Šele, ko je telo dobro ogreto, je pravi čas za melodične vaje – sprva blage in mehke, nato pa raznolike glede na potrebe (za višino, za legato, za dodatno aktiviranje prepone, za moč, za prožnost pevskega aparata, za intonacijo …). Med temi vajami čim manj govorim in čim bolj pustim, da se veliko pôje – saj je to tudi namen upevanja … Številni sopevci mi po upevanju pritrdijo – tudi zelo izkušeni (profesionalni) pevci ali dirigenti-pevci “moje” upevanje pohvalijo. V resnici s tem pohvalijo vsa pretekla upevanja in posledično projekt SZM, saj sem številne vaje (in tudi pristope) spoznal ravno tu.
/…/
S Sebastjanom Vrhovnikom, ki se nam po študijskem predahu ponovno pridruži, delamo na dveh skladbah, nato pa prepojemo celotni repertoar – kot da bi imeli resničen koncert. To se znova izkaže za zelo koristno, saj moramo utrditi svojo kondicijo. Po popoldanski vaji smo pripravljeni na petkov koncert – dodatno pa nam pri tem pomaga še večerna relaksacija glasilk, ki jo vodi Nathan (Nizozemska).
/…/
7. dan: petek, 9. junij
Petkov dan mineva v pričakovanju prvega pravega koncerta te edicije projekta. Dopoldne preživimo po svoje – vsi nabiramo energijo in fokus, ki ju potrebujemo za intenziven večerni koncert. Z rahlo zamudo (zaradi manjše nepričakovane nevihte, kakopak) pričnemo z generalko v Dvorani Julija Betteta na Kongresnem trgu.
/…/
Naše izvedbe v dvorani spremljajo trije skladatelji – Samo Vovk, Matej Kastelic ter Nana Forte, ki je za nas napisala noviteto Bells. Ko zaključimo s Kasteličevo Otche nash, se prileže kratek odmor v programu, ki ga je dirigent vključil po naši prošnji. Skladbe, ki jih izvajamo, so vokalno in interpretativno izjemno zahtevne, sploh glede na sorazmerno majhno število pevcev (40). Drugi del programa pričnemo polni novega zagona z izvedbo novitete Bells, ki nam dobro uspe.
8. dan: sobota, 10. junij
Večino sobotnega dneva mine na poti od Ljubljane proti Budimpešti. V madžarsko prestolnico prispemo okoli tretje ure in po obedu kmalu pričnemo z upevanjem (tokrat začenši z masažo nog) in nato še s tonsko vajo v veliki dvorani Akademije Franza Liszta, kjer poteka tudi koncert.
Ob uri koncerta se prične tudi prva prava magija tokratne edicije /…/
9. dan: nedelja, 11. junij
Nedeljsko dopoldne, naš zadnji skupni dan, pričnemo ob jezeru Balaton.
/…/
Zadnji koncert odpojemo v katedrali Sv. Mihaela v Veszprému, sicer tudi rojstnemu kraju našega dirigenta.
/…/
Na zaključni zabavi je slišati več opisov čustvenih stanj, ki naj zaključijo in povzamejo tokratno pričevanje z edicije Svetovni zbor mladih 2023: hvaležnost, sreča, veselje, radost, hrepenenje, navdušenje, vznesenost, navdahnjenost, izpoljenost. In kot vedno rečejo ob koncu tega izjemno dragocenega projekta: “The World Youth Choir of 2023 is no more”.
Aljaž Bastič
Dodaj komentar