Iz tiskane izdaje (izid: 28. september 2022)
Eden najprestižnejših orkestrov na svetu Kraljevi orkester Concertgebouw je znan tudi po izvirnem izobraževalnem programu, ki ga pripravlja skupaj s člani orkestra. Program vodi Lili Schutte.
Z Lili sva se srečala nedaleč od Amsterdama, kjer se je prav na dan najinega intervjuja začel Concertgebouworkest Young. To je mednarodni mladinski orkester Concertgebouworkestra. Sestavljen iz mladih, nadarjenih glasbenikov, starih od 14 do 17 let, iz vse Evrope in enega člana iz Južne Afrike, Young odraža raznolikost evropske družbe in širše.
Lili, okoli naju je čutiti pričakovanje. Skozi vrata stopajo mladi z glasbili. Ja, seveda.
Njihovo in naše pričakovanje. Danes pričakujemo 73 mladih glasbenikov iz 24 držav. Slabe tri tedne bo to njihov dom.
Ste tudi vi glasbenica?
Sem glasbenica. V »prejšnjem življenju« sem bila 20 let profesionalna klarinetistka v dveh različnih orkestrih. Ker je vlada močno zmanjšala sredstva, so nekatere orkestre zmanjševali oz. ukinjali. In tako sem ostala brez službe. V tem času sem si ustvarila družino. Ker je mož prav tako glasbenik v orkestru, je usklajevanje urnikov mejilo na nemogoče. Ob finančnem pritisku vlade je bilo v tem času čutiti njihovo preziranje in podcenjevanje poklica glasbenika. Nekaj »krivde« je bilo tudi na strani nas glasbenikov, ker nismo znali komunicirati oz. pokazati svojega prispevka k družbi. Zaradi Mladi in simfonična glasba vsega tega in tudi, ker me je takrat zanimala pedagogika v simfoničnih orkestrih, je bila zamenjava poklica logična. Zdaj sem pet let vodja oddelka za izobraževanje. Moje izkušnje igranja v orkestru pa mi zelo koristijo.
V vašem nazivu je poleg besede izobraževanje tudi kratica D&I MANAGER. Kaj ta pomeni?
To je kratica za raznovrstnost (diversity) in vključevanje (inclusion). Je zelo priljubljen (trendovski) izraz na Nizozemskem in tudi globalno – da s svojim delom odražaš refleksijo družbe, katere del si. Posebej v javnem sektorju, kjer je tvoje delo odvisno od vladnih proračunov oz. od davkov. Je pristop, kako zagotoviti dostop do koncertov kar najširšemu krogu ljudi oz. tistim, ki s klasično glasbo nimajo odnosa oz. dostopa. To obsega več nalog; skrbiš, da imaš raznovrstno občinstvo, da privabiš poslušalce, ki sicer nimajo možnosti obiska, in tudi to, koga imaš na odru (npr. ali so samo belci z visoko izobrazbo itd.). Slednje je pomembno zato, da se tudi občinstvo lahko poistoveti z nastopajočimi. Ne nazadnje, tudi v naših podpornih službah s kadrovsko izbiro iščemo raznovrstnost in vključevanje. Pri takih »mešanih« zasedbah je pričakovati drugačen pristop, širši razmislek, sveže ideje.
Ideja je kar nova. Pa so že rezultati?
Concertgebouworkest Young je takšen rezultat. In, ja, je zelo zanimivo in se zelo vključuje in dopolnjuje z mojim delom z mladimi. Vsekakor pa je to eden izmed ključev, da klasično glasbo odpremo, jo razširimo, jo ponudimo drugim skupinam in da druge skupine vključimo. Praktičen rezultat je tudi ta, da imamo npr. več dirigentk, da naročamo več del pri skladateljicah itd.
Zdaj pa o delu z mladimi.
Moja ideja je, da se prilagajamo učni krivulji posamezne starosti. Za vsako starost imamo prilagojen program. Imamo OTROŠKI DAN ter dva družinska programa (z eno ponovitvijo) na leto. Eden je z velikim orkestrom v veliki dvorani (približno dva tisoč poslušalcev), eden s komornim ansamblom v manjši.
/…/
Franci Krevh