Na témo

Eva Ostanek: The soul’s revenge from the fischerman’s tale

30. maj 2024

Bližamo se koncu niza intervjujev s študentkami in študenti kompozicije, ki sodelujejo v projektu Izvedbena praksa sodobne komorne glasbe študentov UL z Ensemble Recherche. Tokrat sem se pogovoril s študentko kompozicije Evo Ostanek, ki v okviru projekta piše skladbo The soul’s revenge from the fischerman’s tale. 

Do bralnih vaj na sedežu zasedbe Ensemble Recherche v Freiburgu, kjer bo tvoja skladba prvič zazvenela, nas ločijo še trije tedni – na katerem delu ustvarjalnega procesa se nahajaš? 

Skladba je načeloma že končana, potrebno se je samo še posvetiti podrobnostim in urediti partituro.

Naslov tvoje skladbe je The soul’s revenge from the fischerman’s tale. Nam lahko razkriješ, kaj stoji za tem naslovom? 

Skladba je postavljena na tematiko zgodbe The fischerman and his soul Oscarja Wilda. Z Oscarjem Wildom se ukvarjam že nekaj časa – komponirala sem že na podlagi njegove Jetniške balade, pisma De profundis in kratke zgodbe O slavčku in vrtnici. Trenutni projekt je v tako naravno nadaljevanje takšnega preteklega ustvarjanja in raziskovanja.

Kaj glede dela The fischerman and his soul Oscarja Wilda te je pritegnilo? 

Zgodba se vrti okoli ribiča, ki se je zavoljo ljubezni ločil od svoje duše. Izgnana duša se v svetu pokvari – spremeni se v odraz okolja, v katerem biva. Za negativne stvari, ki se ji dogajajo, najprej krivi ribiča, nato pa se nauči v svetu delovati in manipulirati z ljudmi okoli sebe. Bistvo, ki sem ga tukaj želela upodobiti,  je izguba samega sebe – torej, kako je ribič izgubil, kar bi lahko imel, kar je imel in kako je njegovo ljubezen svet izkoristil v svojo korist – najprej prek njega, potem pa preko njegove duše. Zgodba nam da občutek nemoči, občutek izkoriščenega posameznika. 

Kako pa si to pretvorila v glasbene ideje? 

V glavnem preko strukture. Kljub temu da je stvar programska, ne poskušam dobesedno ubesediti zgodbe in vsega, kar se dogaja v dejanju za dejanjem, ampak gre bolj za občutke oz. za vtise iz te zgodbe. V skladbo sem torej preslikala predvsem trodelno strukturo dela – najprej potovanje duše in ribiča, ki prikazuje posledice dušne manipulacije, v drugem delu poskus kesanja in obžalovanja in potem tretji del kot neizogiben tragičen konec, ki iz tega sledi. Gre torej predvsem za vtis ali odsev zgodbe, ki se ga neposredno začuti ob branju. 

Kako pa gledaš na samo zasedbo Ensembla Recherche, za katero pišeš skladbo? 

Ensemble Recherche je res odlična zasedba in se zelo veselim njihove interpretacije skladbe. Kar se tiče samih inštrumentov, ki jih imamo na voljo, pa sem za podobno zasedbo že pisala pri projektu z Ensemble Modern, ki je z izjemo klavirja vseboval iste inštrumente, tako da mi ta ni neznana. 

Za konec, kaj je glavna stvar, ki si jo želiš dobiti od projekta? 

Zelo se veselim izkušnje dela z glasbeniki, ki so na tako visokem nivoju. Takšne priložnosti služijo kot odlično orodje za nadaljnji napredek. Skladanje za tako zasedbo je zelo pomembno tudi za razvoj komponista ali komponistke, saj odpre določene možnosti, ki sicer niso vedno na voljo (na primer že pri sami široki izbiri inštrumentov). 

Jakob Spindler